vernis gelakt vuren blank maken

  • Rogier Bertens

    Ik heb een houten huis gekocht waar alle balken aan de binnenkant geschildert zijn met jachtlak (vernis). Ik wil deze balken gaan beitsen zodat de nerf nog zichtbaar blijft. Een soort white wash. Alleen door de vernis zijn de balken geel geworden (lak is 20 jaar oud).

    Hoe kan ik de vuren balken weer mooi licht (wit) vuren krijgen?

    Schuren is geen optie want das veel te veel werk. Een heel huis aan de binnenzijde.

    Wie kan mij DE tip geven

  • Ron

    Ga naar een goede verfzaak die zijn sporen verdient heeft (liefst annex schildersbedrijf) deze kunnen je echt goed advies geven.

    Beter dan de Gamma of Praxis etc., niet negatief bedoeld voor deze bedrijven, maar soms moet je als klusser toch naar de vakman en al is die misschien iets duurder reken dan uit wat je eens uit in tijd en geld als je het eventueel over moet doen.

    Bijvoorbeeld uit eigen ervaring:

    Mijn buurman kreeg advies van een “bijbaan” (?) medewerker grote keten

    Resultaat een doffe ellende, alles moest over (na volledige uitharding van het materiaal, zeker 5 weken)

    Ik (mazzelaar) bij vakman geweest en exact dezelfde werkzaamheden in 1 week klaar. Verschil +/- euro 35,- in mijn “nadeel”.

    Succes

  • simon

    Schuren lijkt mij de enige optie.

    De balken moeten hoe dan ook geschuurd worden om de gele kleur te verwijderen.

    Of de balken zo geel laten als dat te veel werk is.

  • Toon

    “Schuren is geen optie want das veel te veel werk. ”

    Tsja, teveel naar tv gekeken, waar onze Dennis en co in een afleveringetje een heel huis verbouwen?

    Je kan om te beginnen de lak er af krabben, gebruikmakend van een verfföhn, of misschien kan je afbeits gebruiken.

    Hoe dan ook, alles zal daarna toch geschuurd moeten worden, en ja, dat kost tijd, veel tijd.

    Suuces

  • Margriet

    In ieder geval kan je plannetje: De lak laten zitten en tòch mooie whitewash erop niet doorgaan. Die lak zal er toch af moeten. Whitewash pakt ook niet lekker op jachtlak.

    Wat misschien een mogelijkheid is: Wit maken en daarna met een stempelmachine met houtnerfmotief erdoorheen rollen. Mooi is anders (vind ik) maar dat zou een optie zijn. Dit kan weer niet met whitewash, want dat droogt te snel.

    Andere optie: (ook veel werk en geld): Nepbalken eromheen timmeren in de door jou gewenste kleur.

    De makkelijkste oplossing is een dekkend kleurtje. Maar ook dan zul je moeten schuren. De ondergrond moet gewoon wat opgeruwd worden voordat je verf “pakt”.

    Gr. Margriet.

  • Margriet

    Overigens heb ik hier ook alle balken gedaan. Het is een enorme klus en je armen gaan als lood wegen.

    Onze balken gingen van ecru naar lichtgrijs.

    Ik heb niet geschuurd :-). (te veel werk, hahaha)

    Ik heb er wel ESP opgesmeerd. (easy surface prep) Geweldig spul waardoor de verf blijft zitten. Te koop bij de goede verfhandel.

    Ik gebruik het nog steeds. Vooral op strak geverfde grote oppervlakken. (deuren, etc). Het maakt de ondergrond wat stroever waardoor je zonder schuren aan de gang kunt.

    Ooit gezien in een BBC programma, daar gebruikten ze dat spul zelfs op tegelwanden en gingen er daarna met verf overheen. (hoe lang dat bleef zitten vertelde het varhaal niet…….) Het is gèèn twee componentenspul zoals de gewone ondergrond voor tegels.

    Gr. Margriet.