schoorsteenprobleem

  • bianca

    Hallo,daar ben ik weer

    enkele weken geleden heb ik het probleem gemeld van co-vorming en condensvorming door de verwarmingsketel.

    Ondertussen is de essent langs geweest en de ketel is 100% in orde.

    het probleem lijkt te liggen bij de schoorsteen.

    deze is helemaal open maar toch vormt deze condens waardoor de schoorsteen nat wordt en dus niet meer trekt.

    De pijp steekt ongeveer een meter boven uit.

    De monteur wist ook niet goed hoe ik dat kon verhelpen,maar opperde het idee om de schoorsteen open te kappen en een dubbelwandige pijp te zetten.daardoor zou de uitstroom van gassen niet zo snel afkoelen en niet condenseren voordat het buiten was.Klinkt logisch,maar de monteur wist het ook niet zeker.

    aangezien het een vrij dure aangelegenheid is wil ik toch even jullie meningen weten.

    Hij heeft wel de afstelling van de cv ketel lager gezet zodat hij niet meer zo fors brand.

    groetjes Bianca

  • Jan Peters

    Gelukkig heb je geen nieuwe cv-ketel gekocht.

    Ik begreep dat je de ketel in de bijkeuken hebt staan.

    Indien mogelijk is het ook een idee om er een gesloten systeem van te maken en de verbrandingsgassen-aanvoer (de lucht) en de rookgassen-afvoer horizontaal via een dubbelwandig kanaal door de muur te laten lopen i.p.v. vertikaal door de schoorsteen.

    Wellicht heb je dan niet zo'n lange buis nodig en hoef je geen moeilijke dingen in je schoorsteen uit te laten halen.

    ik heb dit zelf ook in mijn woning uitgevoerd omdat de kwaliteit van de schoorsteen onbetrouwbaar was.

    Jan

  • Koos

    Een gesloten systeem maken op een oude CV ketel is niet zo eenvoudig.

    Ondanks dat de schoorsteen goed open is (is dit goed gecontroleerd?) lijkt het er dus op dat hij niet goed trekt. Je schreef dat hij een meter boven het dak uitkomt, is dat van de bijkeuken en van een lager gedeelte van het huis? Als de schoorsteen op een schuin dak staat moet hij wel boven de nok uitkomen. Heel belangrijk is ook dat er verse luchtaanvoer mogelijk is. De lucht die de ketel gebruikt moet aangevuld kunnen worden. Mogelijk is er teveel tochtstrip gebruikt.

    Koos

  • Jan Peters

    Ligt aan het model, of het kan. Die gesloten systemen worden ook al weer meer dan vijftien à twintig jaar geleverd.

    Overigens kun je bij een open systeem wellicht ook via een kanaal door de muur de rookgassen afvoeren. Ik begrijp dat er een deskundige heeft gekeken. Misschien vragen of dit mogelijk is.

  • bianca

    Het is een open systeem.Een pijp rechtstreeks naar buiten als Jan bedoeld is geen optie omdat ik dan in de knoop kom met de goten van het dak van de bijkeuken.Verder laten uitsteken en dan omhoog ziet naar mijn mening niet uit.

    Bovendien “geniet”ik nog van de warmte die de pijp afgeeft als ik hem via de binnenkant het dak uit laat gaan.

    Meer frisse lucht is mij ook geadviseerd,dus ik maak een ventilatierooster in de deur.

    verder zal ik voor de zekerheid de pijp een halve meter verhogen,want die komt kiele kiele boven de nok uit.

    Pas als al deze mogelijkheden niet helpen kap ik de schoorsteen weg en plaats een dubbelwandige pijp.Weet ik tenminste zeker dat ik niet voor niks zoveel geld uitgeef en zoveel moeite doe.

    Bedankt voor de reacties wederom

    Groetjes Bianca

  • Koos

    Zo moet het echt goedkomen.

    Succes

    Koos

  • bianca

    Nou ik heb vanmiddag de pijp verhoogd en extra ventilatie in de deur gemaakt.

    Geen resultaat dus

    Ik loop net de bijkeuken in en het was een en al condens en damp

    Dus toch maar openkappen die hap.

    Misschien toch een enkelwandige pijp en dan glaswol erlangs?????

  • Koos

    Het probleem blijkt toch wel erg hardnekkig. Ik denk dat toch eerst goed vastgesteld moet worden waar die damp vandaan komt. Als het afvoergassen van de ketel zijn moet je er toch achter kunnen komen waar dit uitkomt? In dat geval is de kans op CO vorming zeer groot en dan gevaarlijk! Natuurlijk zal hetgeen je voorstelt goed zijn maar er zijn duizenden goed werkende schoorstenen zonder die uitvoering. Het zou ook kunnen dat je ketel lek is maar dan zal je waterdruk dalen en water onder de ketel vinden als hij niet brandt. Je kan overwegen een goed onderzoek door een deskundige uit te laten voeren voordat je te veel gaat breken.

    Sterkte

    Koos

  • Koos

    Ik zou nog even voor de zekerheid controleren of de afvoeropening van de gassen direct aan en in de ketel goed open is. Dus de afvoerpijp eraf en met zaklamp en eventueel een spiegeltje in de ketel kijken of er geen rommel voor de opening ligt wat mogelijk de doorstroming kan blokkeren.

    Koos

  • Jan Peters

    Hoezo zou een natte schoortsteenpijp niet trekken?