parket opknappen zonder bandschuurmachine

  • Harmjan

    Ik heb een ge-oliede parketvloer en wil deze opknappen omdat er veel grijze plekken inzitten.

    Is schuren met een bandschuurmachine de enige optie? Of zijn er minder riskante schuurmethoden die ik zelf kan toepassen? (ik hoor over bandschuurmachines dat je als doe-het-zelver daarmee snel je vloer vernaggelt, aangezien de machine zich snel invreet)

  • raymond

    Het is zelf ook wel te doen hoor!

    Je kunt het volgende doen, met een intensiefreiniger eerst de vloer goed ontvetten.

    De gebruiksaanwijzing zegt een scheutje in een emmer water doe maar een scheut in lauw water.

    bij een doe het zelf zaak kun je een roterende ( 1 schijf ) schuurmachine huren.

    daaronder kun je speciale schuurschijven plaatsen. ( begin met korrel 60, dan 80, dan 100/120 ) goed stofzuigen en je kunt je vloer weer in de olie zetten.

    De grijze plekken kunnen een oorzaak hebben,meestal te weinig onderhoud.

    Zet een olievloer regelmatig in de onderhoud dan heb je het langste plezier van je vloer

    succes

  • nico

    met een vlakschuurmachine, duurt wel wat langer

  • Harmjan

    Heb het inmiddels gedaan

    Viel in t begin niet mee zo'n schijfschuurmachine. Vloog alle kanten op. Maar toen ik de techniek te pakken had ging het beter. Is inderdaad veiliger voor je vloer dan een bandschuurmachine.

    Nadeel is dat bij lichte oneffenheden (planken die beetje bol staan) je allerlei plekken krijgt die niet geschuurd worden met de schijf. Die moet je alsnog met een kleine vlakschuurmachine doen.

    Enniewee: dank voor de tip!