Oude keukenblad behouden

  • Marc

    Wij hebben een jaren dertig woning met in de keuken een granito aanrechtblad, dit aanrecht steunt op een muurtje en op de houten keukenonderbouw (kastjes kun je het nauwelijks noemen, open vakken met een tweetal deurtjes en een paar gordijntjes ;-) ). Weet iemand of het mogelijk is de onderbouw te vervangen zonder het blad te beschadigen?

  • max

    hoi marc

    het blad kan je sparen maar voor de onderkasten die zal je zelf moeten maken of laten

    daar is niks voor in de handel.

    de keukens van tegenwoordig zijn dieper en geheel andere maatvoering.

    maar met je blad kun je nog van alles doen .

    succes

  • Marc

    Maar dat betekent dus dat ik eerst het blad moet proberen te verwijderen, kastjes slopen en opnieuw opbouwen? Ben een beetje angstig voor het verwijderen van het blad, dit loopt haast over in de vensterbank en is behoorlijk lang. Krijg je dat onbeschadigd weg?

  • Gerrit

    Die granito-bladen zijn toch vrij kwetsbaar, je zult erg zorgvuldig moeten werken en hem voorzichtig helemaal vrij moeten maken. Maar het kan wel, ik heb het zelf ooit ook eens gedaan. Doe het wel met hulp, want het ding is vrij zwaar.

    Gerrit

  • keuken monteur

    hoi

    allereerst wat is de diepte van het blad? is deze 60?

    is deze geen 60 kan je even kijken welke diepte van kast je kan krijgen deze zijn vaak 55 diep met een stelmogelijkheid van 4 cm wat je kan doen is deze stelmogelijkheid weg zagen (decopeerzaag) dan heb je 51 cm over en kan je kijken of je er mee weg kan komen over stek 3cm op het blad is genoeg

    1: kijk even aan de onderkant van het blad meteen vooraan of daar een metalen strip is aan gebracht of een aluminium balkje deze dient er voor dat je blad niet snel breekt of scheurd

    2: je neemt een balk en zaagt het op hoogte van je blad af en zet deze daar onder

    3: nu breek je je kastjes onder het blad weg en zorgt dat je balk wel onder het blad blijft staan

    4: als je nieuwe kastjes neemt zijn deze voorzien van stelpootjes draai deze helemaal in en schuif het kastje er onder en draai de pootjes weer uit tot deze het blad draagt en dan verder met het volgende kastje

    5: dan kan je de balk weg nemen en je kan de keuken af werken

    let wel dat je de maten goed indegaten houd

    groetjes en succes en keuken monteur

  • max

    hoi keuken monteur

    in de jaren dertig zolas marc schreef had je nog geen keukens op stelpootjes

    (vat dit niet negatief op) en ja marc je kunt als je voorzichtig te werk gaat je blad laten zitten. en je keuken deel voor deel vervangen.

    met regelmaat moet ik zo keuken verwijderen en haal ik eerst de onderkastjes weg en sla dan het blad stuk. meestal blijft het blad gewoon op zijn plaats ook al heb ik alle kastjes verwijdert.dus wees niet bang om 1 of 2 kastjes te gelijk te vervangen vooral als het blad even tijdelijk ondersteund.even paar vragen aan marc

    hoe dik is het blad ?

    hoe hoog is de bovenkant van het blad ?

    en hoe diep is het blad ?

    groetjes max

  • Marc

    Moet even kijken naar de maten Max, hebben de sleutel van het huis nog niet (eind van de maand) maar proberen een beetje beslagen op het klusijs te komen. Hoogte is volgens mij vergelijkbaar met wat nu standaard is (niet op kniehoogte)…..

  • max

    als je de sleutels heb laat dan de gegevens even weten voordat we verders adviezen geven

    succes ermee

  • keuken monteur

    je moet wel goed lezen max!!!!!!!!!!!!!

    dan had het je een hoop typwerk bespaard

  • max

    je heb gelijk keuken monteur iets te snel gelezen