kleurverschil bij verfmerken

  • meike

    Ik zou graag willen weten of er kleurverschil is wanneer je hetzelfde ral nummer, in dit geval gaat het om de kleuren 9010 ( wit ) en 7016 ( antraciet), van verschillende verfmerken gebruikt. Onze binnen kozijnen hebben we twee jaar geleden in de kleur 9010 van het merk sigma laten verven en nu laten we alles buiten verven in de kleur 9010 maar deze schilder gebruikt sikkens. Voor mijn gevoel is deze witter dan de sigma.

    Ik heb de kleuren 9010 en 7016 van sigma gezien op een ander huis en vind dat deze kleuren op ons huis ( van het merk sikkens ) anders zijn.Kan iemand mij vertellen of dit aan het merk van de verf kan liggen of zijn er andere factoren.

    Bedankt

  • Bas

    Dit kan heel goed kloppen! Wanneer dezelfde kleur in een ander merk gemengd wordt kan er een nuance verschil ontstaan. Ook is dit het geval wanneer je bijvoorbeeld hetzelfde merk op een andere mengmachine (dus bij een andere winkel) laat mengen.

  • Hans F

    Andere verf betekent vaak ook een iets andere structuur, dus ja er zit heel iets verschil tussen misschien.

    Maar ik denk niet dat je dat kan zien zonder ze naast elkaar te leggen.

    Ook denk ik dat de verkleuring in een paar jaar tijd al groter is dan het verschil van twee mengmachines.

    Ik zou trouwens ook voor de sikkens gaan, omdat dit erg goeie verf is.

    Hans Fix

  • Matthieu

    Als de genoemde kleurnummers RAL kleuren zijn, dan maakt het merk of

    fabrikaat niets uit. Ral kleurnummers geeft een gestandariseerde code weer

    van de menging van de 3 basiskleuren,

    groet matthieu

  • Sjaak

    De basisverf van de verschillende merken is anders waardoor er wat kleurverschil kan ontstaan.

  • Matthieu

    sorry ,

    een ral kleur is een internationale code voor een kleur.

    gedefinieerd op de E.C (eurostandaard)

    Elke fabrikant kan inderdaad verschillende pigmenten

    gebruiken maar het eind resultaat is altijd dezelfde kleur.

    de kleurbeleving kan anders zijn, doorday de structuur anders is,.

    of je nu hoogglans lak ziet of dezelfde kleur als stucwerk,

    je ervaart het anders maar de kleur (pigment verdeling) is hetzelfde

  • Matthieu

    sorry ,

    een ral kleur is een internationale code voor een kleur.

    gedefinieerd op de E.C (eurostandaard)

    Elke fabrikant kan inderdaad verschillende pigmenten

    gebruiken maar het eind resultaat is altijd dezelfde kleur.

    de kleurbeleving kan anders zijn, doorday de structuur anders is,.

    of je nu hoogglans lak ziet of dezelfde kleur als stucwerk,

    je ervaart het anders maar de kleur (pigment verdeling) is hetzelfde

    matthieu

  • Matthieu

    oops ging wat fout met mn pc……

    maar het berichtje is er toch :)

  • Jan Peters

    Zo is het Matthieu.

    Bij hetzelfde opvallende licht zal een Ral-kleur met excact hetzelfde kleurnummer er precies hetzelfde uitzien. Het opvallende licht is binnen echter anders dan buiten.

    In de kleurenleer wordt kleur gedefinieerd als reflexie van licht. Als alle kleuren uit het kleurenspectrumn waar licht uit bestaat wordt gereflecteerd krijg je zuiver wit. Als niets wordt gereflecteerd krijg je zwart. Als een deel wordt gereflecteerd krijg je een kleur die bestaat uit dat deel van het kleurenspectrum dat wordt gereflecteerd. Door glas komt een deel van het kleurenspectrum niet binnen. Wat niet binnen komt kan ook niet worden gereflecteerd. Daardoor zal dezelfde kleur er binnen anders uit zien dan buiten (waarschijnlijk donkerder).

  • Sjaak

    Ja, en dan heb je een mengmachine, die gooit er wat kleurstoffen in, ongeacht het merk verf. En daar heb je het eerste kleurverschil al te pakken. En dat zal wel binnen bepaalde toleranties vallen.