levensduur CV ketel

  • henk

    Wie kan mij vertellen wat de gemiddelde duur van een CV ketel is.

    Wij hebben nl. een Nefit Turbo HR , hangt er nu zo'n 13 jaar en geeft tot nu toe geen problemen. Nu hoor je hier en daar verhalen dat een ketel na 10 jaar vervangen moet worden , is dit zo ?

    alvast dank voor de reacties

    henk

  • Jan Peters

    Niets moet,

    Hoe beter de ketel is onderhouden hoe langer het ding mee gaat.

    Op een gegeven moment worden de (jaarlijkse) kosten voor reparaties zo hoog dat het goedkoper is om het apparaat te vervangen, daarbij moet je ook de besparing in energie meerekenen (nieuwe modellen zijn goedkoper in energieverbruik).

    Een voorbeeld:

    Je kunt een nieuwe ketel voor 1500 euro (inclusief montage) aanschaffen.

    Als je uitgaat van een levensduur van 10 jaar zonder reparaties reken je hiervoor als kosten 150 euro per jaar.

    Met de nieuwe ketel bepaar je per jaar 25 euro aan energiekosten.

    Kosten voor regulier (jaarlijks) onderhoud voor beide ketels is gelijk.

    Dan hou je 125 euro over om jaarlijks aan reparatiekosten te gebruiken voordat vervanging door de voorgestelde ketel zinvol is.

    Of anders gezegd. Als de reparatiekosten 75 euro (per jaar) bedragen, bespaar je 50 euro door je ketel niet te vervangen.

    Als de reparatiekosten 150 euro (per jaar) bedragen, bespaar je 25 euro (per jaar) door je ketel wel te vervangen.

    Ik begrijp dat jouw ketel nog nooit mankementen heeft gehad, dus is het goedkoper om je ketel niet te vervangen.

    De bedragen in bovenstaand voorbeeld variëren voor iedere situatie.

  • nakluaboy

    15 jaar is ongeveer de richtlijn

  • Bert

    al vervangen :)-D

  • maria

    Een ketel gaat toch echt minimaal 15 jaar mee , vooral die van tegenwoordig.

    Dus laat je niets wijsmaken, als je nooit problemen hebt en je verbruik is normaal…………

  • richard

    de ketel kan inderdaad tussen de 10 en 12 jaar mee en de rest is overuren

    reperatie boven de € 150.- is niet meer zinvol

  • Hans

    Mijn ketel van nog geen 8 jaar oud ging stuk. Goedkoop onderhoudsabo genomen; dat houdt in 1 x per 2 jaar komt er iemand langs om het schoon te maken en af te stellen. Onderdelen worden niet vergoed. Nu ging de aansturingscomputer stuk ( of hoe dat ding ook heet) en die kostte al 300 euro ex. De monteur wist uit ervaring te vertellen wat er daarna allemaal stuk zou gaan in korte tijd. Kortom; ik zou binnen een jaar ongeveer aan 6-tot 800 euro aan kosten zitten. Toen toch maar besloten een nieuwe te nemen…

  • klaas

    Ik begreep van een recent langsgeweeste cv-monteur dat ketels vroeger wel 20 jaar meegingen, daarna 15 en de nieuwste generatie 12 jaar.

    Hoe ingewikkelder de ketel, des te sneller issie kapot.

    Je vraagt je af waar de winst zit als je meer bespaart, maar 3-5 jaar korter doet met je nieuwe ketel.

    Circa 125 euro extra afschrijving per jaar uitgaande van aanschaf 1500.

    Bespaar je dat ook aan gas per jaar tov bijv een Nefit Turbo 45HR?

  • Martin

    Hoi,

    Volgens mij is 15 jaar overigens wel ongeveer een gemiddelde leeftijd voor een ketel.

    Er zijn nog wel wat dingen waar je aan moet denken bij de aanschaf van een nieuwe.

    Je kunt misschien even kijken op deze website met klustips.

    Daar is ook een hoofdstuk over CV installaties.

    Succes!

  • frans schults

    Er zijn uitzonderingen want onze cv ketel sloeg niet meer aan.

    Ik heb er geen extra verstand van maar had ooit het thermokoppel vervangen van mijn gas boiler, welke het

    zelfde probleem had.

    Voor 6.85 Euro een thermo koppel gekocht en gemonteerd het resultaat is een werkende cv ketel van 1981,

    dus 30 jaar oud. Het merk is REEMI uit BERGUM. Waarschijnlijk bij niemand bekend.

    Er zijn dus altijd uitzonderingen.

    Met vr. groet

    Frans Schults