open haard op cv aansluiten

  • jos groot

    Wie weet er of er een moelijkheid is om een open haard op een bestaande cv aan te sluiten. Ik weet dat er boilers zijn in houtgestookte kachels, maar is dit er ook voor een open haard?

    Gr Jos Groot

  • Gerrit

    Wees hier heel voorzichtig mee. Er zijn al heel wat gevels gesneuveld door deze aanleg. Er komt n.l. heel gemakkelijk een te hoge temperatuur in de warmtewisselaar die je in moet bouwen. Dat kan tot stoomvorming leiden en als die sttom niet kan worden afgevoerd krijg je enorm hoge drukken in je systeem.

    Vraag dus uitgebreid advies aan echte deskundigen en niet aan de handige buurman of bereidwillige oom.

  • Margriet

    Ik neem aan dat het doel hiervan is: verwarmen van het huis. (niet de warmwater voorziening)

    Je zou dan een naast de afvoer van de openhaard een tweede buis moeten plaatsen waar lucht door stroomt. (ventilator) De koude lucht neemt heel snel de wamte op van de afvoerpijp van de open haard. Je kunt dit buizensysteem uit laten komen in elke kamer van je huis. (ook boven). Je hebt dan hete luchtverwarming, maar dan via je open haard.

    In Frankrijk waar ik vaak in een huis ben, gaat de ventilator automatisch aan om de warmte te verspreiden. Er is ook een soort “verklikker” die de warmte afvoert als de haard te warm is. Het is heerlijk behaaglijke warmte. Het huis is na afwezigheid van een aantal weken zo op temperatuur als de haard even flink gestookt wordt.

    Hoe het werkt moet je me niet vragen, maar in Frankrijk waar bijna iedereen op hout stookt is het heel algemeen. (daar stoken ze niet op aardgas, maar verwarmen middels electrische wandkachels èn vooral hout).

    Goed idee om je haard optimaal te benutten. Dat gas gaat echt geld kosten. :-)

    M.

  • Dennis

    Ik heb thuis in een hobbykas ook zo een kachel werkt wel! Zelfbouw dus vraag maar als je meer wilt weten. Mail me…

    Dennis

  • Lieven

    Je kan de dag van vandaag een open haard kopen waar er in de rookafvoer een systeem voorzien is waar je gewoon de leiding moet op aansluiten die naar je accumulator van je radiatoren gaat en de leiding die van je ketel komt. Geen gevaar voor stoomvorming.

  • Martin

    Ik ben op zoek naar een dergelijk warmte wissel systeem zodat ik mijn houtkachel aan mijn CV kan koppelen. Ik heb al heel wat afgezocht maar nog niets kunnen vinden. Weet iemand waar ik een dergelijk systeem kan aanschaffen?Lieven schreef:

    >

    > Je kan de dag van vandaag een open haard kopen waar er in de

    > rookafvoer een systeem voorzien is waar je gewoon de leiding

    > moet op aansluiten die naar je accumulator van je radiatoren

    > gaat en de leiding die van je ketel komt. Geen gevaar voor

    > stoomvorming.

  • maddelin

    Wij zijn eveneens op zoek naar inbouwhaard aansluitbaar op cv – vanwege eventueel ontploffingsgevaar hebben wij ter zekerheid artisans gecontacteerd tot prijsvoorstel installatie …dit varieert steeds tussen de 25OO aan 4000 euro enkel tot het aanluiten van de kachel op bestaande cv en bestaande rookafvoer ….Kan iemand ons een veilig zelfbouwpakket leverancier doorgeven of eventueel een richtprijs welks men betaalde tot installatie

    maddelin@orange.fr

  • Bertus

    Ten eerste een normale verwarming werkt (meestal)met een gesloten systeem.

    Daaron heb ik tussen de openhaard en het verwarmings systeem een warmte wisselaar geplaatst.

    De openhaard heb ik aagesloten open een overdruk vat met een overlooppijp naar buiten.(in geval dat de instalatie gaat koken.)

    Tevens heb ik onder in de open haard een smoorklep die bij een te hoge temperatuur zelf dichtloop.

    Bij een temp van 35 graden starten er 2 pompen.

    1 pomp is gemonteerd op de retour leiding van de warmte wisselaar aan de zijde van de openhaard de 2e is geplaatst aan de zijde van de centrale verwarming.

    Ik ben erg tevreden over deze installatie (kost veel maar werkt perfekt!!)

    indien geintreceerd kan ik iedereen een tekening toesturen en een adres waar ik de installatie gekocht heb.

    Pas alstublieft op!!!! dit is een bom in huis als het niet goed aangesloten is.

  • marcel

    goeden avond

    ik ben geintereseert in de tekening van uw systeem

    zelf heb ik een groote hout kachel en heb een afvoerpijp van 150 mm

    op de eerste verdieping loopd deze door een koof heen en heb hier 15 mt koperen leiding 15 mm omheen gedraaid en aangesloten op de cv dit werkt wel maar geeft niet het resultaat wat ik had verwacht cv pomp draaid altijd

    gr marcel Bertus schreef:

    >

    > Ten eerste een normale verwarming werkt (meestal)met een

    > gesloten systeem.

    > Daaron heb ik tussen de openhaard en het verwarmings systeem

    > een warmte wisselaar geplaatst.

    >

    > De openhaard heb ik aagesloten open een overdruk vat met een

    > overlooppijp naar buiten.(in geval dat de instalatie gaat

    > koken.)

    > Tevens heb ik onder in de open haard een smoorklep die bij

    > een te hoge temperatuur zelf dichtloop.

    > Bij een temp van 35 graden starten er 2 pompen.

    > 1 pomp is gemonteerd op de retour leiding van de warmte

    > wisselaar aan de zijde van de openhaard de 2e is geplaatst

    > aan de zijde van de centrale verwarming.

    > Ik ben erg tevreden over deze installatie (kost veel maar

    > werkt perfekt!!)

    >

    > indien geintreceerd kan ik iedereen een tekening toesturen en

    > een adres waar ik de installatie gekocht heb.

    > Pas alstublieft op!!!! dit is een bom in huis als het niet

    > goed aangesloten is.

  • henny

    Het klinkt allemaal erg ideaal maar ze waarschuwen mij al lang dat indien je warmte van de afvoer gaar benutten de trek uit je schoorsteen zal verdwijnen.

    Is dat iets waar jullie ook tegen aan lopen?

    mvg

    Hennymarcel schreef:

    >

    > goeden avond

    >

    > ik ben geintereseert in de tekening van uw systeem

    > zelf heb ik een groote hout kachel en heb een afvoerpijp van

    > 150 mm

    > op de eerste verdieping loopd deze door een koof heen en heb

    > hier 15 mt koperen leiding 15 mm omheen gedraaid en

    > aangesloten op de cv dit werkt wel maar geeft niet het

    > resultaat wat ik had verwacht cv pomp draaid altijd

    >

    > gr marcel Bertus schreef:

    > >

    > > Ten eerste een normale verwarming werkt (meestal)met een

    > > gesloten systeem.

    > > Daaron heb ik tussen de openhaard en het verwarmings systeem

    > > een warmte wisselaar geplaatst.

    > >

    > > De openhaard heb ik aagesloten open een overdruk vat met een

    > > overlooppijp naar buiten.(in geval dat de instalatie gaat

    > > koken.)

    > > Tevens heb ik onder in de open haard een smoorklep die bij

    > > een te hoge temperatuur zelf dichtloop.

    > > Bij een temp van 35 graden starten er 2 pompen.

    > > 1 pomp is gemonteerd op de retour leiding van de warmte

    > > wisselaar aan de zijde van de openhaard de 2e is geplaatst

    > > aan de zijde van de centrale verwarming.

    > > Ik ben erg tevreden over deze installatie (kost veel maar

    > > werkt perfekt!!)

    > >

    > > indien geintreceerd kan ik iedereen een tekening toesturen en

    > > een adres waar ik de installatie gekocht heb.

    > > Pas alstublieft op!!!! dit is een bom in huis als het niet

    > > goed aangesloten is.