voorzet raam

• mark

Hallo, heb boven alleen maar enkel glas nu wil ik in het bestaandekozijn een voorzet raam maken. Ik heb dan ongeveer 7 cm tussen het bestaanderaam en het nieuwe voorzetraam, heb veel last van condens en vocht op de binnenkant van de raam. Weet iemand of ik dan door het voorzetraam van het vocht probleem af ben, en kan ik hier plexieglas of enkelglas voor gebruiken.

gegroet

• Jan Peters

Dubbel glas kan veel schelen in de condensvorming op het glas.

Voorzetramen moeten aan de buitenzijde worden gemonteerd. Je moet er dan ook nog voor zorgen dat de spouw tussen de ruiten naar buiten toe belucht wordt, anders krijg je condens tussen de ruiten.

I.p.v. voorzetramen kun je je bestaande glas natuurlijk ook (laten) vervangen door dubbelglas (bijvoorbeeld HR++). Dan heb je niet zo'n extra raam nodig en als er geen lekkage in zit heb je gegarandeerd geen last van condens tussen de ruiten.

Neem voor de voorzetramen glas en geen plexieglas. Deze laatse is niet krasbestendig.

Tegen vochtige lucht moet je trouwens ook bij dubbel glas goed luchten. Vooral ‘s winters als het koud buiten is. ’s Morgens bijvoorbeeld een kwartier alles tegen elkaar open zetten en alle lucht is volledig ververst. Dus ook de deuren van de kamers allemaal open, anders ververst er nauwelijks lucht en koelt het voornamelijk af.

• mark

Ik heb een huur huis en mag van de wooningbouw geen dubbelglas, of aan de buitenkant van de wooning iets veranderen. Daarom wil ik een extra raam aan de binnenkant vande wooning aanbrengen. als ik je goed begrijp is mijn vochtprobleem dan niet opgelost. Als boven de verwarming aanstaat dan ligt smorgens het water op de vensterbank, (Ik heb aluminium kozijnen boven met enkelglas) wat kan ik dan hier het beste aandoen?

gegroet

• Jan Peters

Goed luchten voor het slapen gaan. En 's nachts de ramen niet helemaal potdicht. Koude lucht kan minder vocht bevatten dan warme lucht. Koude lucht van buiten die binnen warmer wordt zal droog zijn. Deze kan dus vocht opnemen.

Je zult bij koude nachten overigens toch beslagen ramen over houden. Dit omdat het glas koud is. De warme lucht zal bij dit koude glas afkoelen. Koude lucht kan minder vocht bevatten en staat dit overtollige vocht als condens af op de ramen.

Als je een hygrometer ter beschikking hebt kun je ook de relatieve vochtgehalten van de lucht op verschillende tijden en plaatsen in de ruimte meten.

• Hans F

Bedenk wel dat die ramen als een soort ontvochtiger werken.

In je kamer zit vocht in de lucht, die condenseert tegen het raam en zakt via het gootje onderin en de gaatjes daar doorheen naar buiten. Mooi, afgevoerd, en je luchtvochtigheid zakt dus.

Bij dubbelglas: geen condens, dus blijft alle vocht in de lucht, die daardoor een stuk vochtiger blijft.

Conclusie: Voor lager luchtvochtigheid is enkelglas dus beter.

(Al klinkt dat vreemd als je al dat vocht tegen de ruit ziet.)

Hans Fix

• Jan Peters

Luchtvochtigheid wordt gemeten als relatieve luchtvochtigheid. Abslolute luchtvochtigheid bestaat niet. Relatieve luchtvochtigheid is een maat voor de hoeveelheid vocht die de lucht kan bevatten.

Beslaan van de ramen betekent dat op die plaats de realieve luchtvochtigheid boven de 100% is gekomen.

Als de relatieve luchtvochtigheid onder de 100% komt, gaat de condens weer verdampen.

Bij een hoge relatieve luchtvochtigheid worden dekens, lakens e.d. klam en vochtig. Bij een lage relatieve luchtvochtigheid blijven ze droog.

Een normale luchtvochtigheid is een relatieve luchtvochtigheid van ongeveer 50%. Als die lucht verwarmt daalt de luchtvochtigheid en wordt dat droge lucht genoemd.

Als de lucht afkoelt stijgt de luchtvochtigheid en wordt dat vochtige lucht genoemd.

Dit alles is geheel onafhankelijk van de werkelijke hoeveelheid watermoleculen die de lucht bevat.

Conclusie: Het is niet zo dat bij het condenseren van de ramen de luchtvochtigheid in de kamer daalt. Het duidt juist op een stijging van de luchtvochtigheid.

Zie verder mijn uitleg eerder in deze thread over het verlagen van de luchtvochtigheid.

• Hans F

Jan Peters schreef:

>

> Luchtvochtigheid wordt gemeten als relatieve

> luchtvochtigheid. Abslolute luchtvochtigheid bestaat niet.

Oh? Wat dacht je van de hoeveelheid vocht (massa) in de lucht per kubieke

meter? Dat is dus de absolute luchtvochtigheid.

> Relatieve luchtvochtigheid is een maat voor de hoeveelheid

> vocht die de lucht kan bevatten.

Yep

> Beslaan van de ramen betekent dat op die plaats de realieve

> luchtvochtigheid boven de 100% is gekomen.

Dat boven moet je vervangen door op.

> Als de relatieve luchtvochtigheid onder de 100% komt, gaat de

> condens weer verdampen.

Als het nog niet is afgevoerd door de gaatjes onderaan het raam.

> Bij een hoge relatieve luchtvochtigheid worden dekens, lakens

> e.d. klam en vochtig. Bij een lage relatieve luchtvochtigheid

> blijven ze droog.

Yep, dus hoe meer vocht op de ramen hoe minder vocht in de lakens.

> Een normale luchtvochtigheid is een relatieve

> luchtvochtigheid van ongeveer 50%. Als die lucht verwarmt

> daalt de luchtvochtigheid en wordt dat droge lucht genoemd.

> Als de lucht afkoelt stijgt de luchtvochtigheid en wordt dat

> vochtige lucht genoemd.

> Dit alles is geheel onafhankelijk van de werkelijke

> hoeveelheid watermoleculen die de lucht bevat.

Nou daar zit anders een heel mooi verband tussen hoor. Een echte regeltechnicus loopt standaard met zo'n tabelletje rond die de relatie aangeeft.

> Conclusie: Het is niet zo dat bij het condenseren van de

> ramen de luchtvochtigheid in de kamer daalt.

Juist wel, dat vocht op de ramen zit niet meer in de lucht dus daalt je Rh, er vanuitgaande dat de temperatuur in de kamer gelijk blijft.

> Het duidt juist

> op een stijging van de luchtvochtigheid.

Nee, het enige wat dit duidt is dat de temparatuur op het glas lager is als in de kamer. Absoluut vocht is in zowel in kamer als in grenslaag gelijk, Rh grenslaag is 100% Dus weet je de temperatuur van het condenswater, en de temperatuur van de kamer, dan weet je ook de Rh van de kamer, aan de hand van die grafiek.

http://www.ecophon.nl/templates/eco_FDPage1____3147.asp

Voorbeeld, is het condenswater 11 graden en de ruimte 20 dan is de absoluut vocht dus 10 gr/m3 en de relatieve luchtvochtig dus 60% in de kamer.

Hans Fix

Hans Fix

• Jan Peters

OK.

Er bestaat ook zoiets als absolute luchtvochtigheid.

Zoek op google eens op +vocht +huis. Dan krijg je een berg informatie over het voorkomen en verwijderen van vocht uit je huis.

Mark. Wellicht heb je hier meer aan dan een discussie over relatieve en absolute luchtvochtigheid.

Succes met de bestrijding van vocht in je huis.

Jan

• mark

ga even zoeken, van die techniche woorden heb ik toch geen verstand, belangrijk is voor mij of het nut heeft om een voorzet raam te plaatsen.

gegroet

• gab

tegen vocht niet veel

zou eerder meer ventileren snachts ook raampje op een kier eigenlijk het zelfde als een slaapkamer ik heb het zelfde probleem in badkamer als raam dicht zit is ook enkel glas.