egaliseren betonvloer

• niels

ik heb anderhalve week geleden een betonnen vloer gestort op zwaluwstaartplaten. Nu is de oppelvlakte op sommige plaatsen nogal ruw en ik wil er op termijn plavuizen op leggen.

Wat is de makkelijkste en goedkoopste manier om dit te egaliseren. Wat kost dit ongeveer per m2 en kan je dit zelf doen?

Ik hoop dat jullie me hiermee kunnen helpen?

Gr,

Niels

• Gerrit

Daar moet een afwerkvloer overheen. Daarvoor heb je vloerenzand nodig, dat is wat groffer zand dan metselzand. Je mengt dat in een verhouding van 1 : 4, vrij droog en brengt het aan. De bestaande vloer eerst aanbranden en de boel op afschot leggen naar het putje.

In het kort komt het hierop neer. als je het nog nooit gedaan hebt valt het wel tegen.

Je moet eerst even oefenen met de waterpas op de rei.

Je maakt met een rei a.h.w. 2 banen zoals het moet worden en daar over rei je de rest af.

Sukses

Gerrit

P.S. Horen we nog even of het gelukt is?

• niels

bedankt.

Wat bedoel je met aanbranden van de bestaande vloer?

Het metselzand moet ik met water mengen met een verhouding van 1:4?

Hier is dus geen cement voor nodig?

Gr,

Niels

• Joost

Haha! Leuk!!

Begin er maar niet zelf aan Niels…………

• albert

Een kostbare, maar zeer betrouwbare manier is storten van EGALINE. Het is een kant-enklaarproduct. Je maakt hiervan een dunne specie aan die waterpas uitvloeit.

Iets goedkoper is een dekvloer van tegellijm. Ook die kun je (te) dun aanmaken en uit laten vloeien. Afreien is echter in een betrouwbaardere werkwijze.

Als de vloer niet al te ruw is hoef je niet te egaliseren, maar kun je niveauverschillen ook opvangen met dikkere en dunnere lagen tegellijm. Maak de tegellijm als een dikke pasta aan. Overbrug niet meer dan ongeveer 8 mm hoogteverschil, anders loop je het risico dat je (zeker bij grote, zware tegels) verzakkingen krijgt. Dan ben je nog verder van huis!

• albert

Aanbranden:

maak de vloer nat/vochtig. Verdeel er een dunne laag puur cement over. De vloer ziet er nu weer droog uit.

Vergelijk de werkwijze met een dikke laag poedersuiker op de oliebollen. De hechting tussen oude en nieuwe vloer wordt hierdoor versterkt.

• Ron

Egaline wat Albert schreef

• flepke

ligt er natuurlijk ook een beetje aan hoeveel er nog op je vloer moet/mag komen