Afvoer in badkamer verstopt

• Steenbokje

Hallo,

Sinds gisteravond een probleem in de badkamer: water in het bad liep niet meer weg en toen het wel weer enigszins weg kon, kwam het allemaal via het waterafvoerputje in de vloer weer naar boven. De wastafelafvoer loopt wel gewoon door, maar als we de kraan lang laten lopen komt ook dat er via het afvoerputje in de vloer weer uit.

Al geprobeerd: korrels met heet water, azijn, plopper.

Met het gebruik van de plopper kwam er wel iets vuil mee naar boven, maar nog niet zoveel dat het ook resultaat had. Wat er wel mee kwam zijn stukken zacht plastic van een paar cm groot. Wat is dat dan?

Denk dat we toch maar hulp van buitenaf moeten inschakelen, want we weten dus zelf niet waar het probleem nou echt zit.

Iemand ook enig idee hoeveel dat gaat kosten?

Alvast bedankt voor reacties.

• flepke

het enige wat ik weet is dat je verstopping zit achter het punt waar het bad, wastafel en waterafvoer in de vloer zit

het komt er daar als eerste uit omdat dat het laagste punt is, maar het hoeft niet het dichst bij je verstopping te zitten. Dat plastic: dat is iets wat in je afvoer is gekomen, dus dat weten jullie het best lijkt mij. Probeer anders eens een rioolrat of een veer om het eruit te trekken, overal te huur

• Steenbokje

Ik heb tot nu toe ook nog geprobeerd om de tuinslang erdoor te proppen, maar die komt in de bocht klem te zitten en daar houdt het dus op. Hoelang is zo'n trekveer?

Overal op de afvoerputjes zitten roosters en er kunnen onmogelijk zulke stukken plastic doorheen. We wonen hier een jaar, ik heb natuurlijk geen idee wat de vorige bewoners er met geweld doorheen wilde proppen?

Kunnen die stukken plastic ook niet van slijtage in de pijp komen? De huizen zijn ongeveer 30 jaar oud en toen gebruikten ze misschien heel andere technieken om de pijpen waterdicht op elkaar te bevestigen?

• ron

Hogedrukspuit erop/in zetten met genoeg bar.

• gooloir

Je kan ook een ontstoppings veer kopen bij de praxis.(14,-)

is blauw en lijkt op een trechter.

Deze draai je zonder problemen een aantal meters in de leiding.

is alleen geschikt voor leidingen tot 50 cm.

Als je de w.c. doorspoelt en het putje begint te borrelen

dan zit het in de dikkere leiding en dan helpt dit niet.

• Steenbokje

Bedankt gooloir, die info helpt me wel verder, want als de wc doorgespoeld wordt heeft dat géén invloed op het waterputje. Dus ga ik morgen toch maar een trekveer halen.

• Rob

het kan vet zijn…frituurvet.