draagbalk bepalen

• Rogier Bertens

Heren en dames, wie kan mij helpen.

Ik heb een muur in de woonkamer die ik wil verwijderen. Er moet dus een draagbalk komen ipv de bestaande muur.

Nu mijn vraag hoe kan ik de dikte van de balk berekenen.

Hier de situatie:

de muur staat tussen twee kamers van:

kamer 1 4,80x2,55mtr, kamer 2 4,8x2,00mtr waarvan de 4,8 de lengte van de tussenmuur is.

Boven op de muur staat geen muur het gaat dus alleen om het gewicht van de vloer. De balk komt onder de vloer te liggen en zal op twee punten dus op ondersteunt moeten worden niet op 4,8 maar op 4,6. er komen twee kleine kolomen aan de zijkant te staan (voor de sier) waar tegen de staanders komen te staan.

Ik hoop dat het duidelijk is.

Het gaat mij om de bepaling van de dikte van de ligger en staanders.

Ik heb hier en daar al wat formules gevonden over 1,5 kn/m2 vloerbelasting + 0,3 kn/m2 vloer gewicht en factor 1,3 als veiligheids marge maar op andere site kom ik weer iets anders tegen.

WAT MOET HET ZIJN.

Ik hoop op jullie kennis en kunde,

gr Rogier

• Sjaak

Ik denk dat je beter een bouwbedrijf/aannemer/oid kan inschakelen die de situatie ter plaatse kan komen opnemen. Het gaat over een dragende balk. Lijkt me niet slim om dat via een forum te doen.

Is het overigens wel een dragende muur die je weg wilt halen?

Succes

• Rogier Bertens

Even voor de duidelijkheid. Er staat geen muur bovenop. Het is in die zin alleen een draagmuur voor de vloer die er bovenop ligt.

Aannemers,,,, het moet toch niet zo moeilijk zijn om een vloertje op te vangen dmv een HEA balk of iets dergelijks

Fundering is er genoeg om de boel terplaatste te ondersteunen.

Ik hoop dat er iemand is die mij wil helpen.

Sjaak schreef:

>

> Ik denk dat je beter een bouwbedrijf/aannemer/oid kan

> inschakelen die de situatie ter plaatse kan komen opnemen.

> Het gaat over een dragende balk. Lijkt me niet slim om dat

> via een forum te doen.

>

> Is het overigens wel een dragende muur die je weg wilt halen?

>

> Succes

• roy

Als het een houten vloer is en de vloerdelen haaks op de te verwijderen muur liggen zal een houten balk identiek aan de overige balken voldoende zijn. Indien de muur als tussensteunpunt fungeert voor de balklaag (balken dus doorlopend over muur) wordt het andere koek, of inderdaad een tussensteunpunt of de balken hebben de muur als eindsteunpunt en bestaan dus uit twee delen. Geef dus eerst aan hoe de balken lopen.

Roy

• Rogier Bertens

precies zoals je zegt de muur dient nu als steunpunt voor de overspanning.

als ik de muur weghaal stort de bovenverdieping in omdat de naad van de balk op de dragende muur ligt.

M

————————

U ]

————————

U

——————————

[ R

——————————-

• Matthieu

even langs de constructeur.

niet zelf lopen pielen, kan namelijk

in bepaalde gevallen grote gevolgen hebben.

door het weghalen van een deel van de draagmuur

moeten de overige delen van de draagmuur meer

belasting opnemen waardoor deze mogelijk andere

gevolgen heeft.

succes.

matthieu

• roy

Ja dat wordt net iets te lastig om daar zonder meer iets “constructiefs” over te kunnen zeggen, je zult dan ook de (punt)belastingen tot aan de fundering moeten -laten- bekijken. Inderdaad, even naar een constructeur.

Roy

• Iwan

voor een x-honderd euries heb je een gedegen bouwkundig advies met een bouwtekening op maat. Van belang is id. de draagkracht van de onderliggende fundering. Niet zo moeilijk om dr een bint in te plaatsen die zal het eea wel kunnen dragen. Maar juist die fundering moet het aankunnen.