daklekkage pannendak woning

• joan

Hallo,

Vanochtend bleek het op zolder op maar liefst 5 plaatsen water van het dak

te lekken. Gelukkig drupte het alleen en was dus nog redelijk op te vangen. Maar je ziet natuurlijk alleen maar druppels waar gaatjes in de betimmering zitten, wie weet waar het resterende water allemaal overheen en naar toe is gelopen, het is dus goed mogelijk dat er meer water gelekt heeft dan ik kan zien. Aangezien het onlangs gesneeuwd heeft en dan met name stuifsneeuw en er stond flinke wind kan het dan zijn dat deze onder de dakpannen is beland en nu het is gaan dooien dus naar binnen lekt? Kan iemand mij vertellen of hier wat aan te doen is en of dit uberhaupt mag kunnen(misschien is het niet te verkomen bij harde wind en stuifsneeuw?) Iemand zei dat het gebakken pannen zijn en dat ze daarom niet zo mooi in rij op het dak liggen omdat dat nu eenmaal niet zo recht te leggen zou zijn. Het dak is van ca. 1970, is dit waar of is dat onzinpraat? Het is nml. zo dat wij van plan zijn om over enige tijd een dakkapel te gaan plaatsen en dan vindt ik het wel zonde om nu mijn dak helemaal na te laten kijken en repareren terwijl er straks weer een groot deel wordt uitgezaagd t.b.v. de dakkapel. En ik moet vermelden dat nu het regent we nog geen nieuw water hebben kunnen ontdekken. Graag uw tips en advies.

• Rob

het zal waarschijnlijk door het dooien komen.normaal gesproken,als het regent loopt het gelijk naar beneden je goot in.nu lag er 10 cm bevroren water op je dak.als dat gaat smelten dan is dat niet zo gek dat er dan water naar binnen komt.je kijkt waarschijnlijk zo tegen het beschot aan.hou het is in de gaten als het regent……

• nico

welkom in de lekclub. het komt inderdaad door de stuifsneeuw. bij mij is het zelfs onder de golfplaten van het schuurdak gewaaid, en regent het nu op de schuurzolder. Een troost het is schoon water en verdampt wel weer.

• joan

Hoi

Bedankt voor je reactie en ik heb inderdaad van een kennis vernomen dat

dit gewoon pure pech is. Hij zegt ook als je er vanaf wilt moet je je hele dak

onder de pannen met dakplastic laten bedekken en aangezien het ook

net 1 keer in de 5 jaar stuifsneeuwt met veel wind is dat ook zonde van je geld.

Zijn advies was dan ook, niets aan doen zolang het bij regen niet lekt je eigen

niet druk om maken. Gelukkig maar dus want het heeft vandaag al enkele keren

geregent en tot op heden zijn alle plekjes die lekten nog droog.

• joan

Nou nico jij ook al lek-ellende. Inderdaad blijkt de oorzaak waarschijnlijk de stuifsneeuw in combinatie met de harde wind. Aangezien het vandaag hier nog

enkele keren heeft geregent en de lekplaatsen nu droog zijn. Gelukkig maar want

we hebben dit huis pas gekocht en toen bleek kort daarna dat

er wel een lekkage in het dak zat. Er waren enkele dakpannen naast het dakraam

finaal gescheurd, mijn man denkt dat er weleens iemand op het dak geklommen is en er gewoon overheen gelopen is terwijl de pannen vastgetimmerd zaten is dus

precies op die plekken gescheurd. Gelukkig heeft hij via het dakraam toen die pannen kunnen vervangen (ja mijn man gaat echt niet boven op dak staan hoor en ik trouwens ook niet wij zijn chickens zeg maar.) Maar kortom daarna lekte het daar in ieder geval niet meer. Maar door vanochtend dat water schrok ik in eerste instantie al, van ojee het zal toch niet waar zijn he!! Alleen zag ik wel dat er wat water vlak bij een stopcontact in de buurt kwam en dat is toch wat minder veilig. Mijn dochter slaap nml. op de zolder en we moeten geen kortsluiting enzo krijgen want volgens mijn man is de electra op zolder om te huilen cq. waardeloos en moet hij zodra wij de zolder totaal gaan verbouwen alles vernieuwen.

• ed

Zaterdagochtend 6.00 uur………

WAT HOOR IK NOU WEER!!

Wakkergepord door m'n vrouw strompel ik naar zolder, de dakkapel van

1 jaar oud lekt, en wel bij de overgang van t dak naar de nok van t huis.

Emmer eronder en weer in bed (liggen luisteren).

Tien uur de aannemer gebeld met t verhaal, die gelijk stuifsneeuw als oorzaak

geeft.

In heel nederland heeft t denk ik gelekt dus maak je geen zorgen, woensdag komt ie langs want hij kan er wel wat aan doen zei ie.

edward zzzzzzzzzzzzzzzz

• simon

Als je je hele dak onder de pannen met dakplastic gaat laten bedekken

zorg er dan voor dat het damp DOOR latend folie is.

Als je gewoon vuilniszak folie of landbouw folie gebruikt is binnen 10 jaar je dak weggerot.

Simon.

• Margriet

Hallo Joan,

Wij hebben ooit in een gloedjenieuw huis lekkage gehad door stuifsneeuw.

Daarna nooit meer gelekt.

Het waait gewoon te ver onder je pannen door.

Geen nood, geen paniek. Het verdampt wel weer. Gr. Margriet.