Gipsplaat vraag

• wovelaar

Naar ik meen is het veplicht om gipsplaten te schroeven maar ik kan hier nergens wat over vinden. De aannemer heeft in onze nieuwbouwwoning alle gipsplaten plafonds gespijkerd en zegt dat het niet uitmaakt.

• Gerrit

De verzekering eist het vaak.

Gipsplaat heeft een vertragende werking bij brand. De dunne nietjes die bij gipsplaat gebruikt werden breken bij brand snel af, het plafond valt dan en de brand kan zich uitbreiden naar boven.

Daarom worden ze tegenwoordig geschroefd. Als het spijkeren zodanig gebeurt dat het plafond blijft zitten zal het wel toegestaan zijn maar dat weet ik niet zeker.

• Stephan

Hoi Wovelaar,

volgens mij mag het nog wel, alleen moet er dan ook lijm gebruikt worden anders bestaat de kans inderdaad dat het naar beneden komt zetten bij brand.

groeten Stephan

• Jan Peters

Ongeacht of het moet, zou ik ze altijd schroeven bij bevestiging aan het plafond. Is gewoon veel steviger. En bij brand is het bijna uitgesloten dat ze snel naar beneden komen waardoor de brandvertragende werking verloren zou gaan.

• marcelvm

en schroeven gaat nog sneller ook en kopjes zitten ineens diep genoeg om bij te werken

• Sjaak

sneller???

• henk

Het is al enige tijd geleden maar wij hebben het toen met van die aluminium spijkers gedaan.

Nooit problemen mee gehad.

Maar als het nu weer zou moeten zou ik het doen met speciale zwarte gipsplaat schroeven.

• Jan Peters

Mijn ervaring is dat het vastzetten van de gipsplaten niet het meeste tijd kost bij het bouwen met gipsplaten. Schroeven en nagelen kost op de totaal-tijd relatief weinig.

Bij het schroeven wel zo'n speciale bit met dieptebepaler gebruiken speciaal gemaakt voor het bevstigen van gipsplaten, dan zitten de schoeven altijd op de juiste diepte voor de verdere afwerking.

• marcelvm

inderdaad sneller sjaak in den tijd dat ik een schroef in draai die ineens van diepte zit kan u geen spijker slaan die juist diepgenoeg zit

wel met schroefmachine en afstandhouder zoals men hier al beschreef

• marcelvm

die lijm is die brandbeveiligt ,want anders zal het met lijm nog harder branden daar in lijm meestal zeer brandbare producten zitten