Beamix Kalkstucmortel 500

• Geert

Beste lezers,

ik heb een probleem. Met gips stucen is voor mij geen probleem. Met cement of kalkstucmortel wel.

Ik doe het volgende :

Mix de kalkstuc (beamix 500) niet te dun, niet te dik.

Zet de mortel op.

Ga er met de rei langs en zet hier en daar wat bij.

Ga er voorzichting met het spakmes overheen.

Als het na enkele uren harder is geworden, spons ik het.

Als ik het daarna met spakmes of stucadoorsmes afmes, dan ontstaan er bobbels onder de cementlaag. De laag komt hier los van de muur en de hechting wordt verbroken. Dat komt denk ik, doordat ik bij het afmessen de hardgeworden laag als het ware van de muur trek (hoe zachtjes ik het ook doe).

Vraag : hoe krijg ik een GLADDE muur met kalkstucmortel ?

• nico

niet glad maken met een spakmes maar met een schuurbord. daar moet vrij hard op drukken en trekt het dus niet los van de muur.( en enkele uren wachten is ook te lang, de precieze tijd hangt af van de zuigende werking van de ondergrond. kun je gewoon proberen.)

• Geert

Nico, je zegt : “de precieze tijd hangt af van de zuigende werking van de ondergrond. kun je gewoon proberen”.

Kun je daar wat meer over uitleggen ? Wat gebeurt er als ik te kort/te lang wacht ?

Waaraan kan ik het moment herkennen ?

Je bedoeld zo'n groot schuurbord met de wybertjes aan de onderkant ?

• nico

bij het “schuren” moet je de structuur verdichten, dat gaat alleen als het bijna droog is.als het te nat is schuif je het stucwerk alle kanten op en gaat het bobbelen. als het te droog is gaat het helemaal niet meer.

een schuurbord heeft geen wybertjes maar is gewoon een beetje ruw aan de onderkant.en ± 15x30 cm.

• flepke

Zo zul je de muur nooit echt glad krijgen, kijk maar eens op het antwoord bij dat andere forum

• nico

????????????????????? van een echte stucadoor verwacht ik een ander antwoord.

• Geert

Ik zou haast denken dat jullie ruzie hebben en dat hier een oude vete wordt uitgevochten!

Maar goed, ik ga jouw tip zeker proberen Nico.

Die van Flepke ook, die adviseert eigenlijk een egalisatiemortel volgens mij.

• nico

nee hoor niks ruzie. normaal geeft Flepke zeer goede tips op stucadoorsgebied. dit viel me een beetje tegen.

• flepke

Nee Nico,

ik had dit topic van hem al gelezen op een ander klusforum, en wilde hem erop wijzen dat ik aan oplossing dacht te weten, maar had geen zin het hele verhaal opnieuw in te toetsen.

Ik adviseerde hem een uitvlakspecie van ceresit, maar kan hier niks over vinden op internet. Ik gebruik het wel eens om iets goed glad te krijgen op cementbasis. Zie het als fix en finsh voor cementmortels, verkrijgbaar bij de vakhandel.

Heb ik het nog ingetypt =)

• nico

vandaar,sorry dat ik aan je getwijfeld heb.