ikea keuken

• Jan Peters

Ik ben op zoek naar een keuken om zelf te plaatsen.

Zoekende bij de keukenboeren e.d. kwam ik uit bij een ikea-keuken welke mij van goede kwaliteit lijkt en niet al te duur is.

Zijn er hier op het forum mensen die kunnen aangeven wat de zwakke punten van de ikea keuken zijn en waar de sterke punten zitten.

Liefst specifieke info als: geleiding van de laatjes is zwak/sterk en dergelijken. Liever geen polemiek over het wel of niet goed zijn in algemene termen.

Bij voorbaat dank,

Jan Peters

• Margriet

Hallo Jan,

Wij zijn aan onze tweede Ikea keuken bezig, dus ervaring genoeg :-)

Zwak punt: de niet automatische hoekkast met 2 deel-deurtjes. (daarachter een grote hoekkast met draaipannenrek dat je met de hand bedient, twee maal een 3/4 cirkel) Ik vind die deurtjes wat zwakker van ophanging, vooral het voorste deurtje zakt snel wat mm. naar beneden. (irritant dus, iedere keer even dat deurtje bijstellen).

Kleiner zwak puntje: Het overzicht als je de keuken nog ingepakt in huis hebt staan.

Alles lijkt op elkaar. Het is beslist aan te raden om er even rustig bij te gaan zitten (uurtje) en alles bij elkaar te leggen. Dat geldt ook voor de instructies. Denk niet dat het zo logisch is dat je even snel de tekening leest en de kasten in elkaar zet.

Volg exact de beschrijving! Anders blijf je geheid aan het eind met een grote schroef zitten die er als eerste in had moeten zitten. :-)

Nog een zwak punt: (ik weet niet of dat nog zo is…..): De aanrechtbladen hebben geen waterkering en de spoelbak is niet verzonken. Dat kun je oplossen door je aanrechtblad ergens anders te bestellen. (dat hebben wij gedaan)

Pluspunt: Als je eenmaal 1 kast hebt gedaan, is de rest een fluitje van een cent.

Pluspunt 2: je kunt alles los bestellen.

Pluspunt 3: ze hebben ook kleinere kasten, gekkere maten om hoekjes op te vullen.

Pluspunt 4: Als je de keuken zat bent, of de deurtjes worden erg aftands, is het slechts een kwestie van deurtjes vernieuwen en je hebt weer een heel nieuwe keuken.

Pluspunt 5: De deuren zijn goed te schilderen.

En het grootste pluspunt: Ze zijn gewoon zeer scherp geprijsd! (en wij hebben wat afgesjouwd, hoor)

Gr. Margriet.

• simon

Inmiddels kan je aanrecht-bladen met waterkering krijgen.

Een verzonken spoelbak kan ook.

Alleen een verzonken spoelbak in een massief beuken aanrechtblad is niet mogelijk. Maar dit is nergens mogelijk, ook niet bij de duurste keukenboer.

Verder goede ervaring met een ikea keuken.

voordeel: Als je een keuken gaat bestellen bij Ikea denk dan ook aan de plint-lades. Fantastisch.!!!! Extra opberg ruimte zonder dat het ruimte kost.

Die heb ik nog nooit gezien bij een keukenboer.

Nadeel: kleuren zijn soms maar een paar leverbaar. Als je van plan bent je vaatwasser later te vervangen voor inbouw model (als hij stuk is). Koop dan nu alvast het een deurtje extra.

Simon

• Timmerman

Spoelbak is wel verzonken.Bij het bestellen moet je dit aangeven.

• Margriet

Grappig dat je juist die kleuren noemt, Simon.

Onze keuken is inmiddels al weer 5 jaar oud. 5 jaar geleden was mijn kleur niet te krijgen, nergens, zelfs niet bij Ikea. Ik heb dus de mooiste deur van Ikea uitgezocht en zelf geschilderd. Nog steeds tot grote tevredenheid.

Ben blij te lezen dat er waterkeringen zijn en een verzonken spoelbak. Was 5 jaar geleden nog niet zo. (of wij vonden dat aanrechtblad gewoon niet mooi, dat kan ook nog hoor!) We wilden geen kunststof blad.

Juist een maand geleden bij mijn zus een Ikea keuken gebouwd. Het is gewoon een plaatje. Als je hem ziet is het haast een Siematic, zo mooi. Ze is al gevraagd voor een woonblad om foto's te maken. :-)

Gr. Margriet.

• Jan Peters

Allen veel dank voor de aanwijzingen en hulp.

Vr gr,

Jan

• Okko

Jan, kijk ook eens bij Kvik: www.kvik.nl . Beetje hetzelfde systeem als Ikea, een kastje kost zoveel, vaste prijs, dus kan je ook gewoon zelf via de site uitrekenen wat het gaat kosten. Op onze keuken (hoogglans wit kook/spoeleiland van 3.60 lang x 90 cm diep plus 4 hoge wandkasten) zijn ze een paar honderd euro duurder (alleen de kastjes dan heh?) Daar staat tegenover dat ze standaard van die “poeffff” deurstoppertjes hebben (bij Ikea moet je die er bij kopen en ze functioneren niet helemaal naar onze wens). Ze hebben meer en mooiere keuze aan werkbladen dan Ikea (wij gaan voor een extra dik houten blad met zijpaneel). Inbouwapparatuur kopen we via veiligkopen.nl of een soortgelijke aanbieder.

Zo heb je voor relatief weinig geld echt een hele mooie keuken!

• erik

Is ze echt gevraagd voor een woonblad? Welke? Wanneer komt het uit?

Groeten