thermostaat en cv ketel probleem!!!

• s

hallo allemaal.

ik heb voor de kenner misschien een hele stomme vraag.

wij hadden in ons pas gekochte huis een lelijke termostaat en deze wilden we vervangen door een thermostaat die je per dag deel kunt instellen.

de oude is eraf nadat we het op nul (tempratuur) gezet hadden.

de nieuwe bleek dus niet goed het vorige gat af te dichten, dus die zit er nog niet op. (we wonen er nu nog niet)\

maar nu komt het echte probleem…we hebben nu geen warm water meer!

heeft dit met elkaar te maken of heeft onze cv ketel het nu (toevallig) begeven?

het vlammetje van de geisrer gaat niet aan …maar er komt wel een vonkje

het rode pijltje van de cv ketel staat nu op nul (waterdruk?) voorheen niet.

voordat we allemaal dure mannetjes in gaan schakelen …heel graag advies!

• Jan Peters

Als de drukmeter op nul staat is er water uit je systeem gelopen. Dat hoeft niet aan je ketel te liggen, maar kan bijvoorbeeld ook bij een radiator gebeuren. Zie daarvoor de eerdere discussies op dit forum. Zoek maar eens op de zoektermen “druk” en “cv”.

Bij de meeste (alle?) combiketels heb je bij een te lage druk gelijk ook geen warm tap-water meer.

Je waakvlam zou nog wel moeten branden, alleen slaat de ketel niet meer aan.

• Margriet

Wat ook nog zou kunnen……de temperatuur (van het water) moet weer even worden ingesteld.

Als hij op 0 C staat, blijft hij koud.

Kijk even in de gebruiksaanwijzing van je ketel en van je nieuwe thermostaat. Misschien is het wel heeeel simpel en moet je gewoon de temperatuur omhoog zetten van het water.

Gr. Margriet, die er geen verstand van heeft, maar dit ooit gezien heeft op TV. :-)

• Gerrit

Er zijn ketels die niet elke thermostaat accepteren. Ze hebben een systeemgebonden type nodig.

Informeer of dat in jouw geval ook zo is.

• Jan Peters

De druk van het water lijkt mij weinig met de thermostaat te maken. s(?) geeft aan dat de drukmeter op 0 bar staat. Ik neem tenminste aan dat hij/zij weet dat de ºC met de temperatuur van doen heeft.

• marcelvm

staat de gaskraan open,toevallig dicht gedraaid gebeurd allemaal

staat die open lang genoeg blijven drukken omdat er lucht in kan zitten,en proberen te starten komt er helemaal geen vlammetje laat dan een vakman komen,want ik denk dat u dan zelf er niet veel aan kan doen

komt er wel een vlammetje maar blijft niet branden,nadat u de knop lang genoeg heeft in gedrukt

kan u het thermokoppel eens vernieuwen,dat is het dunne kopere buisje met van voor een voelertje aan dat in de vlam moet hangen

zet de gaskraan dicht,en draai gewoon het buisje los van voor aan het buisje en van achter

wel goed zien hoever de voeler van het buisje zit waar het vlammetje uitkomt kan anders problemen geven,voeler moet goed in de vlam hangen

is echt een klusje van niks

• s

bedankt allemaal!

we hebben weer warm water, een kennis die loodgieter is geweest heeft hem weer aan de praat gekregen.(daar moet je het van hebben!!!)

hoe het precies kwam dat het vlammetje uit was gegaan is nog niet helemaal duidelijk.

hij heeft iets schoongemaakt wat mogelijk een verstopping heeft veroorzaakt en daarna ging het vlammetje weer aan.(wat marcelym bedoelde?)

hij zij nog als je hem aansttekt dan moet je het vlammetje er een tijdje bij houden omdat er eerst druk op moet komen ofzo.

het werkt dus niet zoals bijvoorbeeld een gastel aansteken (vonkje en hij is aan)

dat heb ik nooit geweten..

nogmaals bedankt voor de reacties!