benodigde helling voor pannendak

• bianca

Hallo,

Ik wil in het voorjaar een nieuw dakje leggen op mijn bijkeuken.Deze is nu licht hellend met asbest golfplaten.Ik wil er echter een pannendak op zodat ik gelijk van de lekkage van de schoorsteen af ben.(je hebt nl van die handige dakdoorvoerpannen)

De mogelijkheid bestaat om het dak iets meer hellend te maken.

Ik heb me laten vertellen dat de minimale helling 30 graden moet zijn om een pannendak te leggen.De afmetingen zijn 4,5 breed en 3 meter lang.

Is dit juist en een nog belangrijkere vraag die misschien dom overkomt,maar hoe meet ik de helling???????

Groetjes Bianca

• nico

er bestaan ook goede dakdoorvoeren voor golfplaat ( www.wildkamp.nl)

• rene

over de hellingshoek kan ik je helaas niks vertellen. Wel wil ik je waarschuwen voor je asbest golfplaten. Pas op met het verwijderen ervan. Asbest is erg slecht voor je. Probeer de platen in zijn geheel te verwijderen, dus niet kapot slaan of breken.

succes

rene

• sander

ik denk eerder dat het lekt, omdat het lood er niet meer goed in zit of niet aanwezig is ik zou dat zeker niet vergeten.

• Remco

abest eerst even nat spuiten om het stuiven tegen te gaan ook aan de binnenkant spuiten

en hellingshoek bepalen kan met de sinus of cosinus of de tanges en dan de lengte en de hoogte of zoiets is lang geleden vooe me.

cosinus is muur gedeeld door schuine zijde dus je dak.

sinus is de muur gedeeld door de afstand tussen de 2 muren.

tanges is de muur gedeeld door de afstand tussen de muren maar dan heb je de hoek bij het lage gedeelte maar is hetzelfde als aan de hoge zijde.

succes

remco

• Gerrit

30 graden is inderdaad de minimale helling voor een pannendak. Die hoek van 30 graden meet je heel eenvoudig zonder goniometrische verhoudingen.

Neem in gedachten een driehoek bestaande uit het halve dak, dus vanuit de nok naar beneden, van daar naar de goot en weer omhoog naar de nok.

Zorg dat de hoogte de helft is van de daklengte (van de goot naar de nok) en je hebt een hellinghoek van 30 graden.

Sukses

• Jan Peters

En dat heet het bepalen van de hoek m.b.v. goniometrische verhoudingen. Die goniometrische verhoudingen heb je ook weer nodig om te kunnen bepalen hoe groot je dak uiteindelijk wordt (en hoeveel materiaal er dus nodig is).

Bij een puntdak waarbij de hellende dakvlakken even groot zijn, moet de hoogte minstens een kwart zijn van de afstand van goot tot goot (oftewel de diepte).

• Gerrit

Een driehoek met hoeken van 30, 60 en 90 graden heeft zijden met de verhouding 1 ; 2 ; V3, en dat volgt weer uit de stelling van de bekende heer Pythagoras.

De zijde tegenover de hoek van 30 graden is dus de helft van de schuine zijde (de dakhelling dus) en zo beschreef ik het ook.

• klaas

De benodigde dakhelling is afhankelijk van de pansoort en merk. De pannenfabrikant geeft uitsluitsel. Sommige pannen hebben voldoende aan 23 graden.