vloerbalken vervangen

• chantal

beste mensen,

in mijn woning uit 1933 zijn de houten vloerbalken van de begane grond deels verrot. Ik wil deze vloer laten vervangen en heb hiervoor al een offerte van een aannemer.

mijn vraag is:

Is er een lezer van dit forum die dit ook al eens heeft laten doen of kan iemand mij vertellen wat eventueel (onverwachte) bijkomende problemen/gevolgen kunnen zijn ?

De balken zitten vast in de gevelmuren (of hoe noem je dat?) en de nieuwe balken zouden in dezelfde gaten komen.

Overigens is de oorzaak van het probleem vocht in de kruipruimte en ik besef dat daar ook een oplossing voor moet komen.

?Ik hoop dat jullie mij tips geven.

Groet,

Chantal

• Gerrit

We mogen toch aannemen dat de aannemer die de offerte uitbrengt ook een post ventilatie heeft meegenomen.

Ventilatie kan goed gedaan worden met renovatiekokers.

• chantal

Beste Gerrit,

Bedankt voor je reactie !

Inderdaad heeft de aannemer een stelpost aangebracht voor het aanbrengen van ventilatie.

Het gaat mij erom of het geen kwaad kan om zomaar die balken eruit te halen en nieuwe erin te stoppen. kan er daardoor geen verzakking ontstaan aan de muren boven de (tijdelijke) gaten van de balken en so wie so, dienen deze balken niet voor het op zijn plaats houden van de muren ? Ik ben bang dat het tijdelijk weghalen van de balken (en daarna weer nieuwe plaatsen) gevolgen zal hebben voor de muren waar de balken inzitten. Ontzet raken of zo ?

Overigens wordt de klus so wie so door een erkende aannemer uitgevoerd en niet door een “mannetje” Maar ondanks garantiefondsen en aansprakelijkheidsverzekeringen ben ik toch angstig voor de gevolgen van deze klus voor de rest van mijn huis.

Groet,

Chantal

• henk

Daar hoef je echt niet bang voor te zijn.

En zeker niet op de begande grond.

Maar als de vloer er toch uit moet,

dan zou ik ook aan een flink pak isolatie denken.

Je kan er nu makelijk bij.

Net zo als eerder genoemde ventilatie.

• chantal

Dat zal ik zeker laten doen !

De aannemer wil trouwens de balkkoppen in de menie zetten en de rest van de balken behandelen met koperaftenaat. Dat zou beter zijn. Weet u wat voor troepje dat is ? Op internet kom ik nergens iets hierover tegen. Wel heb ik gelezen dat je hout niet moet opsluiten. Heeft u hier ook een mening over ??

Met vr groet,

Chantal

• Gerrit

Dat verzakken hoef je niet bang voor te zijn. die balken hoeven de muren echt niet op zijn plaats te houden.

Als ik lees hoe de aannemer de balken wil behandelen, kun je dit met een gerust hart aan hem overlaten.

Je moet hout inderdaad niet opsluiten, maar hout ademt ook zodat eventueel vocht weg kan. Maar daar weet deze aannemer vast alles van.

Sukses.

• nico

als de oude balken ruim 70 jaar hebben gehouden, denk ik dat jij je over de nieuwe balken geen zorgen meer hoeft te maken

• Jan

Waarom stort je er geen beton in chantal ?

Goede isolatie eronder ,beton,dekvloer, en daar bovenop vloerdelen (eiken ofzo ),ben je er gelijk voor 1000 jaar vanaf :)

Jan

• chantal

Misschien ook een goed idee, Jan !

Inmiddels heb ik flink wat info en iets om over na te denken.

In elk geval ben ik een stuk meer gerust op het hele gebeuren.

Henk, Gerrit, Nico en Jan, allen bedankt voor jullie snelle reactie. Top !!!!!!!!!!!!!

Groet,

Chantal

• Timmerman

Volgens mij is kopernaftenaat tegenwoordig verboden,omdat het puur vergif is.