Houtkachel bouwen

• Johan

Ik ben van plan zelf een mooie houtkachel te bouwen.

Heb al aardig in gedachten hoe ik het wil hebben.Het word een kachel van ijzer van 4 en 8 mm dik ijzer, met een glazen deur met een toog, en binnen stenen.

Natuurlijk met aslade en beweegbaar rooster.

Wie heeft er nog tips of iets dergelijks, waar ik nog niet aan gedacht heb….

Alvast bedankt.

Johan.

• STANKOVERLAST

De buren?

• P.J.v.dBerg bouw Oud Gasel

Denk er even aan dat de vlammen niet rechtstreeks de schoorsteen invliegen, bekijk even een paar houtkachels om te zien hoe dit opgelost wordt (bijvoorbeeld met een hittebestenige kartonachtige plaat, die je ook in plaats van de stenen kunt gebruiken, maar een stalen plaat van 8 of 10mm gaat ook). Let ook op de plaats van de luchttoevoer. Lijm de stenen met een vuurvaste kit (dus geen vuurvaste cement van beamix, deze kan de hitte niet hebben) en gebruik echte vuurvaste stenen of bijvoorbeeld speksteen. Nog beter is het om ovencement te gebruiken, maar dit is moeilijk te krijgen. Voor de aansluiting met de (stalen) pijp is een speciale kit te verkrijgen.

succes!

P.J.vd Berg

• Agnes

Ik val in dit topic even binnen.

@ P.v.d. Berg

Wij hebben een tweede hands Encore kacheltje gekocht.

Daar zit ook zo'n kartonachtige plaat in.

Deze is doormidden gebroken en er komt nog een scheur, maar hij staat nog wel.

De vlammen gaan dus niet rechtstreeks het rookkanaal in.

Na de brand bij ons, ben ik toch wel erg voorzichtig geworden, hoewel we een geheel nieuw rookkanaal hebben .

Maar die plaat zit me toch niet lekker.

Nu is het een kleine moeite om even naar de leverancier te gaan om het één en ander na te vragen.Gesloten, op vakantie.

Maar toevallig las ik je antwoord en mijn vraag is dan:

kan je zo'n stalen plaat laten maken of zo'n kartonachtige plaat?

Ik neem aan van wel, maar wat zijn dan de kosten, ongeveer?

Groetjes,

Agnes

• Johan

Bedankt voor de reactie.

Aan die plaat had ik ook al gedacht, waarschijnlijk word het een 8 mm plaat van staal 52.

De stenen wou ik gewoon plaatsen in hoek en T ijzer, zo zie ik dat bij de nieuwe kachels in de winkel ook.

Johan.

• P.J.v.dBerg bouw Oud Gasel

Plaat is bij bijna iedere kachelshop te krijgen en met een handzaag op maat te zagen. Een stalen plaat kun je bij een contstructiewerkplaats gewoon laten knippen en eventueel met een spuitbus hittebestendige lak zwart maken. Het beste blijft de kartonachtige plaat (insulfrax plaat bijvoorbeeld) omdat deze ook als een soort isolator werkt, waardoor de mantel (plaatselijk) minder heet wordt.

groeten, PvdBerg

• Agnes

…heel hartelijk bedanken voor deze informatie.

Insulfrax….nooit van gehoord, maar weer iets geleerd.

We gaan er volgende week, als ze terug zijn van vakantie, even langs.

Groetjes,

Agnes

• Nienke de haan

Ik wil graag een kachel bouwen in de vorm van een persoonX(

Is dat mogelijk?