isoleren

• Dennis

Hallo,

Ik wil mijn zolder idoleren met glaswol dekens. Ik heb rollen gekocht, met aan 1 kant een alu-folie. Nu heb ik overal gelezen dat je moet kijken of er onder de pannen een dampdichte folie zit, want dan zou je niet van binnenuit kunnen isoleren. Nu heb ik in een opening naast een schootsteentje tussen de dakpannen kunnen gluren. Hier heb ik, bovenop de houten platen (dakbeschot) ook een soort isolatie gezien, met daarop een donker bruine folie. Nu is mijn vraag, zou dit dampdichte folie zijn, of dampdoorlatende (bestaat dit eigenlijk wel). Hoe kan ik hierachter komen?

Wanneer het dampdichte folie is, kan ik dan wel isoleren als ik de isolatie direct tegen het dagbeschot maak, zodat er dus geen luchtlaag tussen het dagbeschot en de isolatie ontstaat? Moet ik een ‘dampscherm’ maken? hoe doe ik dat? is daar niet de alu-kant van de isolatie voor?

Is het een optie om gaatjes te boren door het dakbeschot en die bruine folie, zodat het beter ventileert?

Het zijn heel wat vragen, maar ik hoop dat ik antwoorden krijg.

Groeten

Dennis

• nico

blader eens wat terug in dit forum. het staat meermalen uitgebreid beschreven

• ed

leuk he zo'n antwoord……..

Dat bruine papierachtige spul ligt bij mij ook op t dakbeschot, dus onder de panlatten.

Dit is dampdoorlatent.

Dus isoleren aan de binnenkant kan, maar laat tussen de dekens en t dakbeschot wel een ruimte over, gewoon uit voorzorg.

Hoop dat je hier wel wat aan hebt.

Ed

• Dennis

Hallo Ed,

Bedankt, heb zeker wat aan deze info.

Maar bij mij is dit geen papier, maar echt plastic folie, bovenop een dun laagje (ongeveer 3 cm) glaswol (oude isolatie denk ik). Zou dit dan ook dampdoorlatend zijn? Het is dus geen papier, maar folie.

Alvast bedankt,

Dennis

• Dennis

Hallo Nico,

Het klopt, het staat inderdaad meermalen beschreven, maar de antwoorden zijn nogal tegenstrijdig met elkaar. Daarnaast vind ik geen antwoorden op specifieke vragen die ik hierboven beschreven heb. Dus zou iemand, ondanks dat het meermalen (en op meerdere manieren) beschreven staat mij willen helpen en het hier nogmaals op te sommen?

Bedankt en vriendelijke groet

Dennis

• ed

Hoi

Kijk t plastic ff na haal er een stukje uit en kijk of er (kleine) gaatjes inzitten. dan istie doorlatend, lijkt mij en anders dus niet, heb met dit spul dus geen ervaring.

Maar ga anders ff met een stukje naar een goeie aanmemer in de buurt of bel ff en vraag t gewoon, in de bouwtekeningen neuzen wil ook nog wel eens helpen.

Ik heb er een dakkapel op en heb t de aannemer gevraagd.

succes weer!!!!!!!