Doorstromingssnelheid en lauw water

• Mieke

Ik ben net verhuisd en heb een probleem met de watertemperatuur van de douche- en badkraan.

We hebben een Nefit Ecomline combiketel. Het CV-gedeelte werkt prima, alle radiatoren worden goed warm. Het probleem zit in het tapwater.

In eerste instantie werd de badkraan (mengkraan) wel heet, maar na een paar minuten werd het water lauw. De douchekraan (thermostatisch) gaf wel continue heet water.

We hebben de ketel direct laten controleren en dit probleem aangegeven. De oorzaak bleek de doorstromingssnelheid. Deze was niet begrensd waardoor het apparaat de hoge vraag naar heet water niet aankon. De ketel is vervolgens goed afgesteld.

Daarna deed de badkraan het goed en gaf de douchekraan op z'n heetste stand lauw water. We hebben daarom zelf de doorstromingssnelheid weer iets hoger afgesteld. Verder hebben we de temperatuur (tekentje van een kraantje) weer op 10 gezet, die was door de monteur van 10 naar 1 gezet. In de handleiding lazen we dat hij 10 moet zijn.

Nu is het probleem met de badkraan weer terug en het water in de douche is maar net warm genoeg. Dit met de thermostaatkraan op maximum (50 à 60 graden).

Ik denk erover een goede thermostaatkraan (Grohe of Hansgrohe) aan te schaffen voor de douche. We wilden die toch al vervangen: er zit nu een merkloos ding wat niet fijn in gebruik is. Kan dit het probleem oplossen en moet ik nog ergens op letten bij de aanschaf?

De CV-monteur heb ik al gebeld, die kon telefonisch er niet veel over zeggen. Opnieuw langskomen kost me weer voorrijkosten, ik wil eerst zelf proberen of een nieuwe kraan helpt.

• Jos

Hoi Mieke,

Als ik dit zo lees, lijkt mij dat het thermoelement in de kraan vast zit.

Een oplossing, wat wel eens wil helpen is !

Draai de kraan open en met de temperatuurknop snel een paar keer links en rechtsom draaien zodat er inwendig de kalk los gaat zitten.

Draai voor de zelkerheid ook de dochekraan een klein beetje open, zowel de koud als de warmwaterkraan.

Dot om de hoge drukken in de leidingen op te vangen.

Hoop dat het jouw lukt.

Groet,

Jos

• Mieke

Bedankt voor je advies. Het heeft helaas niet geholpen.

We gaan toch maar de nieuwe kraan proberen. De rest van de kranen in huis geeft wel goed heet water, dus het zal inderdaad wel aan die kraan liggen.

• Jos

Hoi Mieke,

Of opnieuw de thermostaat instellen.

Groet,

Jos

• Mieke

kan helaas niet bij deze…

• Jos

Hoi Mieke,

Is dat een merkloos apparaat ?

Groet,

Jos

• Mieke

Ja, volgens mij wel.

De 2e reden voor vervangen is dat je met shampoo aan je handen de knoppen niet kunt verstellen: die zijn helemaal rond en hebben nauwelijks ribbeltjes. Erg irritant.

De Grohe heeft bijvoorbeeld een afgeplatte knop.

• Jos

Dat zijn toch wel één van de beste kranen en

altijd onderdelen voor te vervangen.

Groet,

Jos