ik wil een ventilator in de badkamer aanleggen wie kan mij vertellen welke draden ik daarvoor moet gebruiken ik heb het aan verschillende mensen gevraagd en ik krijg 10 verschillende antwoorden
Dat ligt eraan wat voor ventilator u gebruikt.
Je hebt ze die alleen aan gaan als je het ligt aan doet ,dan moet je de blauwe en zwarte draad aansluiten.
Je hebt ze die aan gaan als je het ligt aan doet en blijven draaien als je het licht uit doet,dan moet je een bruine,blauwe en zwarte aansluiten,
Je hebt ze die op vocht reageren, dus als het te vochtig in de badkamer wordt dat de ventilator begint te draaien, dan moet je er een bruine en blauwe draad op aansluiten.
Als je een nieuwe ventilator koopt en je weet niet wat voor een het is lees dan de gebuiksaanwijzing, maar zorg er voor als je begint met instaleren dat de spanning er af is,en let op de aardedraad (groen/geel) deze hoef je waarschijnlijk niet aan te sluiten als de mantel van plastic is,maar is deze van metaal dan wel.
En bel anders een instalateur
rik
En hier dan inderdaad het 11e antwoord:
als je last van vocht hebt dan kun je het beste een ventilator met een hygrostaat nemen, die gaat aan als er teveel vocht is en stopt pas als het vocht weg is. Deze kunnen soms ook met de hand bediend worden en gelijktijdig met het licht meegeschakeld worden (handig als er ook een toilet zit, anders niet nodig. Als de bedrading goed is, dan moet je voor de hoofdstroom (L) de bruine draad hebben. Met een spanningzoeker kun je kijken of hier inderdaad spanning op zit. De schakeldraad (dus van de lamp af) is zwart (als de lamp aan staat kun je dit meten met een spanningzoeker). De blauwe draad is de nul (N). Als je andere kleuren hebt dan kun je dit dus met een spanningzoeker altijd meten
groeten.
Peter vd Berg
Weet je zeker dat je deze post als spam wil rapporteren aan de beheerder?
Deze post wordt als spam gerapporteerd aan de beheerder van het forum. Bedankt!
Weet u zeker dat u dit topic wil verwijderen?