platte of ronde afzuigpijp voor afzuigkap

• Harold

Over een maandje komen ze bij ons een nieuwe keuken plaatsen.

We willen hiervoor graag een afvoerkanaal van de afzuigkap naar buiten.

Iemand verteld mij net dat een platte rechthoekige pijp voor de afzuigkap meer lawaai en ellende veroorzaakt dan een traditionele ronde pijp.

En dan vraag ik me ook nog af, wanneer je een plat afzuigkanaal neemt, heb je dan ook een vierkant gat nodig in de gevel naar buiten??

Iemand die mij kan helpen? Heeft iemand hier ervaring mee. Zo'n platte buis lijkt me wel handiger om af te timmeren langs het plafond.

• Margriet

Wat ik wel weet is:

Probeer geen bocht in je afvoer te hebben. Met een ronde, flexibele slang heb je minder kans op lekkage van vet na verloop van tijd.

In een rechthoekige die misschien ook nog een haakse bocht richting buiten maakt, blijft er makkelijk vet in de slang kleven, dat gaat (heel smerig) na een tijdje terugdruppen op je fornuis als je aan het koken bent.

Als alles mooi recht is en gewoon naar boven gaat (of naar opzij, net hoe je situatie is) heb je daar veel minder kans op.

Gr. Margriet.

• Harold

Het gaat inderdaad nog met een haakse bocht naar links. En dat vet in de pijp, mmmmm klinkt niet echt fris.

Heb ook nog geen flauw idee waar ik nou het gat in de gevel moet maken. Lijkt mij zo hoog mogelijk boven in de hoek? Of is dat niet zo simpel als dat ik denk met de maten?

• een keuken monteur

hoi harold

een platte pijp is een oplosing als je geen ruimte over hebt voor een ronde boven de keuken langs ,als je dat zou doen heb je er minimaal 1 nodig van 25 breed en 5 hoog om enigzins aan je rendament te komen

maar je kan ook het volgende doen (ligt wel aan jou sitiuatie) je kan de pijp door het volgende kastje heen voeren en dan een ondiep schapje maken zo dat je optiemaal gebruik kanmaken van je af zuigmogelijkheid minimaal rond 127

en dan hoef je niet helemaal boven in je gevel teboren

gr een keuken monteur

• een keuken monteur

en hoeveel ruimte heb je dan boven je keuken over?

• Harold

De pijp gaat naar de linkermuur. Met in die muur rechts een raam en links een grote klepkast. Dus de pijp nog langs de klepkast die midden op de muur komt te hangen.

Ik heb geen flauw idee of dat mooi gaat worden. Ik zal het wel eens tekenen voor mezelf.

Maar ik heb nu dus samengevat:

Een ronde buis zuigt beter af en na lange tijd drupt er geen vet terug in je afzuigkap.

Zou je me niet thuis willen komen adviseren keukenmonteur??

• een keuken monteur

hoi harold

het terug druipen van vet in je kap heeft niet alleen temaken met de ronding van je pijp maar ook hoe snel je naar buiten gaat en wat voorn kap je hebt bij een 2 motorige kap van een goed merk heb je daar geen last van

dus naast je afzuig kap komt een klep kast ? daar zou ik dus niet door heen gaan

dan hou je niets over, dan zou ik gaan voor een aftimmering lang het plafond

en wat betreft langs komen?

bij jou aankoop van je keuken komen ze toch inmeten??? dan kunnen ze je ook adviseren??