Zuigend toilet

• Rillo

Ja ik weet 't, het klinkt raar, maar als ik mijn toilet doorspoel stijgt het waterniveau, blijft even staan en zakt dan “met een zucht” tot beneden het stankslot.

Het putje van de douche ( die ik beneden heb ) rammelt en pruttelt.

Het water loopt ook bij de douche niet goed weg, maar als ik het dekseltje schuin zet wel, net alsof er tegendruk op zit.

Lijkt wel of er ergens een draaikolk ontstaat die alles wegzuigt tot onder het stankslot, vandaar die “zucht” ?

Ik dacht aan een verstopping en ben met de hogedrukspuit met een speciale slang 15 meter (!) via het doucheputje, toilet en wasbakafvoer de het riool ingeweest om zo een eventuele verstopping weg te spuiten, maar niks geen effect ;-(

Kan dit nu in het hoofdriool zitten en ben ik daarvoor aansprakelijk of heeft iemand een idee wat het kan zijn ?

Ik kan natuurlijk altijd een ontstoppingsbedrijf inschakelen, maar deze vraagt al vlug ? 75,- voor het eerste half uur.

Wat moet dat moet, maar het lijkt me prettig dit zelf op te lossen.

Ik heb geen stortputje o.i.d. waar een kolk in zou kunnen ontstaan.

Alvast bedankt voor elke reactie !

Grtz, Rillo

• marcel

al aan een beluchting gedacht?

• willem

Als ik het zo hoor denk ik toch dat je een verstopping het in de hoofdleiding onder/naast je huis.

Als ont/beluchten het probleem zou zijn dan zou je er al eerder last van hebben gehad.

Je zou die leiding op moeten graven en dan daar met je hogedrukspuit in.

Dan kun je beide kanten op spuiten, naar het huis en naar de weg toe.

Of de wc pot er even afhalen als die rechtboven de hoofdleiding staat.

• P.J.v.dBerg bouw Oud Gastel

Beluchting kan helpen, maar het lijkt meer op een “zonk” in de afvoer. Deze vult zich dan mat water, als een reuzesiphon, en loopt dan ineens met groete snelheid leeg (en zuigt dan de pot leeg). Kan ook komen door teveel afschot, het papiet blijft danliggen en vormt een prop, die na een paar keer spoelen als een raket doorschiet..

eventueel even met een cameratje laten kijken..

groeten

Peter

• Rillo

Bedankt voor de reacties.

Daar de situatie de afgelopen 6 jaar niet veranderd is denk ik inderdaad niet dat het met beluchting te maken heeft.

Heb ( gokje met lengte spuitslang ) de afvoer langs het huis nogmaals doorgespoten, maar geen resultaat.

De situatie verergert niet, vandaar mijn late reactie.

De tip om een keer met een cameratje te laten kijken neem ik ter harte.

Grtz, Rillo