Tips voor afbouwsysteem kruipruimtes zolder?

• anders

Hallo,

Wij willen onder het schuine dak op zolder (beide kanten) kruipruimtes maken, maar we zijn absoluut niet handig.

Wat is de “gemakkelijkste” (en toch nette) oplossing voor het afwerken van deze ruimtes? Een schuifsysteem is praktisch, maar schijnt er duur te zijn. Er zijn ook systemen waarbij je een losse plaat in een frame kan “klikken” met magneten.

De wand hoeft niet helemaal open te kunnen, als ik aan elke kant maar één of twee openingen kan maken om erbij te kunnen.

Wie heeft tips? Zijn er misschien voorbeelden op internet te vinden?

anders

• sander

op de balk of op een paneel een kraal schoeven op de vloer een 2 en 3 duimer vast zetten (boren en een slagplug) tegen dat hout een multiplex plaat maken en vernissen.

• Gerrit

Wees wel voorzichtig met boren in de vloer. Hier kunnen elektra-, gas-, water- en c.v. leidingen lopen. Ook telefoon en cai is mogelijk.

• anders

Hoi Sander,

Bedankt voor je uitleg, maar het is voor mij erg technisch. Kun je dit in een voor mij wat begrijpelijkere “taal” uitleggen? Zijn er misschien websites met voorbeelden (tekeningen/foto´s)?

anders

• P.J.v.dBerg bouw Oud Gastel

een eenvoudig maar goede manier is het volgende:

lat op de vloer schroeven (45 x 18 mm) en een lat daarboven tegen het dakbeschot. Omdat het dak schuin is, kijk je op de lat (de latten moeten dus recht boven elkaar, staan); hier schroef je een lat voor, zodat de opening aan de voorkant dicht is. Bven lijm je (met bijvoorbeeld Polymax) een dubbel schuifprofiel (hoog) en onder een dubbel schuifprofiel laag. Deze zijn van kunststof. Ze zijn te krijgen voor een dikte van 12 en a8 mm plaat; het makkelijkste is 18 mm, hier passen dan gewone witt meubelpanelen in. Deze laat je in de bouwmarkt op de juiste hoogte zagen, zodanig dat je ze aan de bovenkant in het hoge profiel schuift en dan onder nog juist in het onderprofiel kunt plaatsen. De panelen zijn dan met enige kracht te schuiven. Er zijn ook rails met opschroefwieltje van kunststof te verkrijgen, werken ook makkelijk. fabrikaat is Heering, maar in de meeste doe het zelfmarkten te krijgen. Als je het niet snapt stuur maar een mailtje, mail ik wel een tekeningetej.

Groeten,

Peter

• anders

Peter,

Dat is een fijne tip zeg! Dat systeem met die meubelpanelen is natuurlijk een stuk voordeliger dan zo´n railsysteem op wieltjes…

Ik begrijp nog één zin uit je verhaal niet:

“Omdat het dak schuin is, kijk je op de lat (de latten moeten dus recht boven elkaar, staan); hier schroef je een lat voor, zodat de opening aan de voorkant dicht is.” Hoe moet ik dat voor me zien?

Die kunststof schuifprofielen en witte meubelpanelen kan ik onder die naam gewoon bij elke bouwmarkt krijgen dus?

Ik ben zeker geïnteresseerd in een tekeningetje!

Nogmaals bedankt voor je vriendelijke uitleg!!!

anders

• anders

Gerrit,

Bedankt voor de tip. Bij ons kan dat niet misgaan; de (houten) vloer ligt momenteel helemaal open en electra/telefoon moeten we er zelf nog leggen!

anders