SPOEHoe verwijder je de lijm van een vloerbedekking?

• Saskia

Mijn moeder is afgelopen weekend verhuisd. Bij de eindinspectie van het oude huis heeft de opzichter aan gegeven dat de lijmresten van de vloerbedekking verwijderd moet worden.

Probleem is dat je niet van lijmresten kunt spreken want de gehele vloer zit helemaal egaal onder de lijm, met hier en daar een kleine oneffenheid.

Hoe krijgen wij die lijm eraf? Het bedrijf dat de vloerbedekking toendertijd erin heeft gelegd zegt dat het niet op een zachtzinnige manier verwijder kan worden.

Wie weet raad??

• Saskia

Moest dus Spoed staan ;0)

Saskia

• Margriet

Hallo Saskia,

Lastig probleem. Je moet het weghalen, anders doen zij het voor je (met gepeperde rekening, dat begrijp je)

Altijd eerst even testen met water. Sommige lijmsoorten lossen op in water. (stel je voor dat je zo'n bofkont bent….)

Anders: Chemisch goedje kopen en afsteken. Het is geen prettig klusje, goed luchten maar.

Andere mogelijkheid is misschien een machine huren die het eraf schuurt. Ik weet niet of dat gaat, weet een andere klusser wel.

Groetjes, Margriet.

• Gerrit

De verhuurshop heeft een machine waarmee je dat kan doen. Het is het principe van een sloophamer maar dan wat minder geweld en met een soort plamuurmes.

Maar het blijft een hoop werk.

Sterkte

• Saskia

Bedankt voor jullie antwoorden. Heb mijn moeder al verteld wat haar te wachten staat :( Nou maar hopen dat ze iemand vind die het kan doen voor haar, vóór morgenochtend!

• leek

saskia ik kom dit vaak tegen

nu het makelijkste is om de vloer weer glad te krijgen is

je moet de vloer egaliseren

eurocol heeft een egaline die daar over heen kan .

ik doe dit dagelijks

wel eerst de vloer borstelen .dan egaliseren met eurocol .deze hoefd niet voor gelijmt te worden

• Gerrit

Daar zou ik maar mee oppassen.

De opdracht was de lijm te verwijderen, als je dat gaat uitvlakken heb je kans dat je 2 lagen moet verwijderen.

• Katinka

Er is bij de vakhandel durelijmverwijderaar te halen; wij hebben echter het ongezonde thinner gebruikt(met handschoenen aan, en alle ramen open). Thinner is echter kankerverwekkend, maa rook wij wisten geen andere oplossing.

Succes,

Katinka

• leek

gerrit ik heb dit al vaker mee gemaakt

bij een kennis moesten de tegels er uit . voor de woning bouw.

endaar na egaliseren

met zo schraap machiene zou ik maar op pasen je zit zo door de toplaag van de vloer.

trouwens ik heb zo een machiene maar die is voor tapijt of lino er uit te halen

dus

dus weet waar over je praat

• Saskia

Aan allemaal,

Mijn moeder heeft 1 of andere schuurmachine gehuurd en een kennis heeft daarmee zo goed en zo kwaad als hij kon de vloer vlak gemaakt.

Achteraf blijkt dat het alleen om een heeeeeeeel klein stukje ging, de opzichster die haar had verteld dat ze alle lijm moest verwijderen heeft het niet goed verteld! Het ging dus alleen om het stukje waar je een zichtbaar en merkbaar hoogte zag.

Nogmaals bedankt voor het meedenken, Saskia