expansievat ontluchten??

• jspost

Beste klussers,

Ik lees in de klusfolder van karwei dat ik, als ik de cv installatie bijvul en de radiatoren ontlucht, ik ook het expansievat moet ontluchten? Nou heb ik dat nog nooit gedaan, en het is wel zo dat ik, als de druk meer is dan 1 bar (moet volgens de handleiding 1,5 tot 2 bar zijn) er water uit de trechter van het ontluchtingsventiel gaat lopen tot 1 bar. Daarna blijft hij maanden op 1 bar staan. Weet iemand of dat wellicht te maken heeft met dat ik nog nooit het expansievat heb ontlucht? Moet dat echt?

ps, dat trechtertje aan het ontluchtingsventiel is aan de onderkant open. ik heb daar een tuinslang aan gezet om het water weg te laten lopen, maar nou zie ik op de tekening in de klusfolder dat dat trechtertje aan de onderkant een dop heeft zitten. moet ik het trechtertje vervangen?

Bedankt!

• Gerrit

Je moet nooit het expansievat ontluchten, d.w.z. je mag het gas er niet aflaten.

Je moet de leiding naar het vat ontluchten.

Ik denk dat je met ontluchtingsventiel de inlaatcombinatie bedoelt. Dat trechtertje moet open zijn. Waarom die dop er zit weet ik niet, maar die moet er af. Bij het ontluchten kun je het water opvangen met een vaas of fles. Lukt dat niet, dan gaat het ook goed met een doekje.