Schuur isoleren

  • Marco

    Hallo,

    ik heb in mijn tuin een schuur staan met muren van halfsteens dikte. Nu wil ik van de schuur een mooie werkruimte maken. Probleem is echter dat de schuur niet geisoleerd is, dus niet tegen kou en niet tegen tegen vocht. Ik had zelf het plan om er spouwmuren van te maken, d.w.z. aan de binnenkant een tweede muur van metselstenen. Echter de isolatie moet dan tegen die muur komen, hoe krijg ik dat voor elkaar als de buitenste muur (huidige muur) als staat? Heeft er iemand tips, of andere aanbevelingen?

  • Jan Peters

    Muur van gipsplaat voor de gemetselde muur plaatsen. De zo ontstane spouw isoleren volgens de regels zoals de producenten van streenwol en glaswol het adviseren en afwerken zoals de producenten can gipsplaten het adviseren.

  • Berend

    Probeer aan de buitenzijde te isoleren. Bespaart je aanzienlijk wat ruimte binnen.

    Onverwarmde schuren en gipsplaat. Die combinatie kan aanzienlijk wat extra werk met zich meebrengen ten aanzien van vochtweringswerkzaamheden en bacteriengroei.

    Wanneer je van de buitenkant isoleert ben je ook gelijk van toekomstige problemen met het voegwerk en het niet makkelijk kunnen reinigingen van de gemetselde muur af.

    Er zijn meer dan voldoende lichtgewicht hangstenen systemen op de markt.

  • Jan Peters

    Je bedoelt een dampdichte laag aan de binnenzijde. Daarvoor is de pijkerflensdeken uitgevonden. Lijkt mij minder moeilijk uit te voeren dan iets aan de buitenzijde monteren, met alle aansluitproblemen tussen dak, kozijnen en de naar buiten geplaatste muur. Dat is werk voor de specialist. Tevens verandert het uiterlijke karakter van je schuur behoorlijk.

    De werkwijze met spijkerflensdeken:

    Schroef geïmpregneerde houten regels van circa 35 mm breed en met dikte overeenkomstig de isolatie, tegen de interieurzijde van de muur. Laat tussen de regels 60 cm vrij.

    Bevestig de spijkerflensdeken met de aluminiumzijde naar u toe, door de

    flenzen op de regels vast te nieten. Plak over de overlappen een alutape om eventuele kieren af te dichten. Tape ook de aansluiting aan vloer, plafond en

    zijdelingse wanden goed af.

    Werk het geheel vervolgens naar eigen keuze af met bijvoorbeeld gipsplaten of hardboard.

    En verder is belangrijk:

    Buitenmuren maken procentueel een groot deel van de gebouwomhulling uit. Derhalve veroorzaken ze ook een groot deel van het warmteverlies wanneer ze niet zijn geïsoleerd, of het nu massieve muren of spouwmuren zijn.

    In veel gevallen is het mogelijk om de bestaande muur aan de interieurzijde van isolatie te voorzien. Een voorzetwand is eenvoudig te bouwen en dus kan u deze zelf realiseren.

    Is de bestaande buitenmuur aan de binnenzijde droog, dan kan de voorzetwand naar keuze met of zonder kleine luchtspouw worden geplaatst. Zijn er daarentegen vochtvlekken, dan is een zo’n spouw wel noodzakelijk, in combinatie met open stootvoegen voor de eventuele waterafvoer onderaan de buitenmuur. Is de vochtdoorslag nogal ernstig, dan spreekt het vanzelf dat dit eerst wordt verholpen. Bijvoorbeeld door (dampopen) impregnering van de buitenmuur, of het opzoeken en dichten van eventuele lekken. Hiervoor benadert u best een specialist.

  • Berend

    Met isoklinkers verandert het aangezicht zo goed als niet. Een professional ziet veelal enkel het verschil. Er is een hele batterij standaard afwerkingsstukken voor rondom de ramen en deuren zo beschikbaar. Super simpel.

    Dus waarom moeilijk doen als het makkelijk kan.

  • Jan Peters

    Bij isoleren is het de stilstaande lucht die voor de isolatie zorgt. Hoe breder de laag stilstaande lucht, hoe beter de isolatie. Wil je een beetje behoorlijke isolatie dan zal de spouw, met steenwol, glaswol of ander materiaal om de lucht goed stil te houden, toch snel zo'n 10 cm dik moeten zijn.

    Stel dat die hangstenen zelf 1 cm dikte hebben, dan betekent dat de muur minimaal 11 cm naar buiten komt zetten.

    Volgens mij betekent dit dat de ramen en kozijnen minimaal 11 cm dieper in de gevel komen te liggen. Als dat nauwelijks een aantasting van het uiterlijk is…

    Het lijkt mij ook dat er aan de bovenzijde van de muur op de 1 of andere manier een aansluiting met het bestaande dak gemaakt moet worden. Hoe ziet dat er uit?

    Verder zie ik bij die stenen geen gemetselde voegen meer, wat volgens mij een behoorlijke wijziging is t.a.v. een bestaande gemetselde muur.

    Het gaat hier om een bestaand gebouw en niet om een nieuw te bouwen objekt.