plafond vernieuwen

• Peer

Wij hebben een balken plafond waarop zachtboard platen liggen. De naden zijn duidelijk zichtbaar en de platen hangen door. Vandaar dat wij ze willen vervangen.

Kunnen we hier het beste gipsplaten voor gebruiken? De balken liggen in de breedte met een h.o.h. afstand van 62 cm. De breedte is 4,50 meter dus we moeten naden onzichtbaar weg zien te werken. We zullen dan eerst een regelwerk op de balken moeten maken waaraan de platen geschroefd worden. Ook deze schroefgaten moeten we onzichtbaar zien weg te werken.

Hier heb ik grote twijfels bij of dit kan.

Heeft iemand hier ervaring mee?

• Rob

alles kan…….

maar een gips plaat is 60 cm….ik weet niet of er nog afwerk latten langs komen.

• Jan Peters

Is prima glad af te werken met gipsplaten.

Als je platen neemt met half afgeschuinde kanten kun je de naden onzichtbaar dicht maken. neem je platen van 120 cm breed dan hoef je minder naden te dichten. je moet er dan wel rekening houden dat de platen zwaar zijn, en het dus extra moeite kost om ze tegen je rachelwerk aan te duwen.

De sites van de gipsplaatfabrikanten geven veel en goede informatie hoe dit aan te pakken.

• Richard

ook ik ben bezig met een plafond. Ik heb gehoord dat er ook zogenaamde agnesplaten bestaan. Deze zijn mooier maar zijn ze erg veel duurder?

• Jan Peters

Met agnesplaten krijg je geen mooi glad plafond. Dus waarom die mooier zijn… Ze zijn alleen sneller te verwerken. Maar tussen die platen heb je altijd zichtbare naden. Waarschijnlijk vergelijk je ze met gipsplaten waarvan de kanten rond zijn en waarvan de naden niet glad zijn afgewerkt. En dat is niet wat ik bedoelde.

Agnes-platen zijn te koop in de dhz-bouwmarkt: karwei, gamma e.d.