scheuren in muur, hoe oplossen?

• Jeroen Verweij

Beste lezers van dit forum,

Wij hebben een mooi jaren 30 huis gekocht. Bij het intrekken hebben we de boel keurig geverfd. Wat blijkt nu, in de loop van de tijd ontstaan scheuren in de muren. Niet heel erg, maar van die grillige scheuren. Waarschijnlijk alleen in het stucwerk.

Om de zorgen van een verontruste vriendin te beteugelen:

Kan iemand vertellen:

1. hoe erg is dit?

2. is er iets aan te doen?

3. waardoor kan dit veroorzaakt zijn?

Hoor heel graag. Heb zelf twee linkerhanden…..

Bedankt,

Groet,

Jeroen

• Rob

klop er is op of het los zit?klinkt het hol……

• jeroen

Rob,

Dank voor je antwoord!

Het is niet hol als je er op klopt…. Het zijn ook geen hele brede scheuren maar eerder fijn. Circa 3 mm. Soort diepe haarscheuren.

Hopelijk kun je me op weg helpen!

Groet,

Jeroen

• Rob

ik weet ok niet of het een gladde muur is?

zo ja..zou je met een drie hoek krabbertje met de punt voorzichtig een V vorm van de scheur kunnen maken,hierna de scheur voorstrijken met een voorstrijk,bv porex.daarna met een gladde albastine die jezelf aan moet maken met water(dus niet uit zo een tube)een een goed plamuurmes de scheur dicht kunnen stucen.

laat me weten als het anders is.

• jeroen

Rob, dank voor je antwoord!

Zijn inderdaad gladde muren. Ga het proberen zoals je adviseert. Nog één vraagje: we hebben de muren al eens dichtgemaakt met elastische kit. Toen kwamen de scheuren gewoon weer terug (wellicht door trillingen van de wasmachine). Denk je dat als we het op jouw manier doen we meer kans hebben dat het niet meer terugkomt? Of moeten we ons er bij neerleggen dat we dit periodiek moeten herhalen?

Hoor graag nog even van je. bedankt voor het meedenken!

Groet,

Jeroen

• Rob

waarschijnlijk heb je niet genoeg vulling.hiermee bedoel ik…je kan wel een dun zoompje kit plaatsen maar die kan het werken niet opvangen.dus je moet de scheur dieper maken.zorg er ook voor dat de zuiging weg is,,,doormiddel van voorstrijk,bv porex of een laagje muurverf als de zuiging(droge ondergrond)maar weg is.

je zou een acrylaat kit kunnen gebruiken en glad afmessen.

dus inmiddels al 2 opties…..

grt rob.