radiator weghalen

• martina

Hallo klussers,

we willen een oude radiator in de badkamer weghalen. Er komt verder niks voor terug. Nu is de vraag hoe ik dat het beste kan doen.

Moet ik het hele systeem leeg laten lopen of alleen de ketel?(hangt op zolder), en hoe kan ik dan alles het beste leeg laten lopen praktisch gezien.

Allemaal alvast bedankt voor de antwoorden en adviezen.

Martina

• Hans F

Wat dacht je van alleen de radiator in de badkamer leeg laten lopen?

:-)

Zonder gekheid, als je het een beetje netjes kan afvoeren in de badkamer, dan alleen daar laten leeg lopen, hoe minder water eruit, hoe minder je hoeft bij te vullen.

En ach, aan het eind moet toch alles weer worden ontlucht….

Hans F

• Remco

pas wel op met het water, als je pech hebt geeft dit hele nare vlekken die er moeilijk tot niet meer uitgaan of je tapijt of wat dan ook.

• ed

juist lijkt wel inkt dat dooie water

ff een stukkie pijp naar je afvoer (emmer) houden.

• Wim

Omdat je toch de hele installatie weer moet vullen is leeg laten lopen op het laagste punt altijd het beste. Heeft bovedien het voordeel dat de drap uit de installatie verdwijnt. Voor wie nog een cv-installatie moet aanleggen: maak bij de ketel een verbinding tussen de cv-leiding en de waterleiding uiteraard met een kraan ertussen (ik zelf heb er twee kranen tussen). Monteer op het laagste punt een aftap die uitmondt in een afvoerleiding. Je hebt twee voordelen: (a) geen geknoei meer met water tijdens bijvullen en (b) je kunt je hele installatie letterlijk doorspoelen en de drab verwijderen. Er is één maar: de constructie is verboden, want het risico bestaat dat met het wegvallen van de druk in de waterleiding het cv-water in de waterleidingsysteem terecht komt. Dit is echter een kwestie van de kraan dichtdraaien na bijvullen. Gebeurt het tijdesn het bijvullen dan is niet de kraan de oorzaak want hetzelfde zou gebeurd zijn bij bijvullen op de traditionele manier. In feite heeft de verboden constructie juist het voordeeldat je de zaak heel snel kunt afsluiten. Tweede tip: zet bij iedere radiator op de retour ook een afsluiter. Je kunt dan de radiator verwijderen terwijl het systeem gewoon blijft draaien!

• Jos

Hallo Wim,

Laat je maar geen controle krijgen van

de waterliedingmaatschappij.

Kan je een flinke boete opleveren.

Groet,

Jos