Vochtige muur

• Miepje

Heb een leuk huisje op het oog. Er zit echter een ontzettende vochtige eensteensbuitenmuur in. Het is een oud huisje…. (oud oud) Het meest waarschijnlijke is dat het vocht vanuit de grond optrekt.. Wat kun je hieraan doen? Is het afdoende om een spouwmuur (aan de binnenkant) te plaatsen of moet er nog meer gebeuren? Ik heb ook nog iets gehoord over eventueel de fundering laten injecteren?? Wie kan mij hierover meer vertellen. Alvast bedankt

Groetjes Miepje

• Miepje

Niemand die mij van enige handige tip kan voorzien??

• Mieke

Een maar… maar die wil je denk ik niet horen:

Niet kopen!

Ik heb een huis met vochtige halfsteens muren gehad. Vanalles aan gedaan, tot heel ingrijpende bouwkundige maatregelen aan toe. Niets hielp echt goed, het eind van het verhaal was een stroomvretende, geluid makende luchtontvochtiger. En daarmee zijn je muren nog niet droog.

Injecteren hebben we niet gedaan, bleek niet mogelijk of niet zinvol, dat weet ik niet meer precies. We hebben het wel overwogen.

Als je het wilt doen, laat dan een bouwkundige keuring uitvoeren vóórdat je een bod doet en ga desnoods met een deskundig bureau naar die muur kijken (met offerte).

• feije

aloha Miepje

als je het al koopt.

een goede drainage aanleggen rond het huis,

zou een oplossing kunnen zijn.

voor je vocht probleem.

groet feije

• Margriet

Miep, geef die paar honderd euro uit en laat een gedegen bouwkundig rapport maken.

Een oud huis kan heel leuk zijn. Het kan ook de reden zijn dat je over een paar jaar heeeeel ongelukkig bent…

Beter weten waar je aan begint dan iedere keer voor een verrassing komen te staan.

Groeten. ;-) Margriet.

• Remco

oud huis is leuk als je erg handig ben met je handen of veel geld heb om mensen in te huren

en als je er aan begint veel geduld hebben

maar van dat vocht weet ik niets van heb er zelf geen last van ook al heb ik een enkel steens muur.

heb er wel een binnenwand voor gezet en de cv leidingen lopen in de spouwmuur (wel geisoleerd) maar zal best wat warmte af komen.

maar een oud huis heeft wel 100x zoveel meer uitstraling als een nieuw huis

succes ermee

• Margriet

Hier ook enkelsteens en buitenom geisoleerd dmv isolatie aan de buitenkant en “stucplaten”. Huis is wit gepleisterd.

Gelukkig geen vochtproblemen……

Hoewel :-)……het dak is niet helemaal 100%. Maar ach, kniesoor die daarop let.

Gr. Margriet.

• Mieke

Remco schreef:

>

> maar een oud huis heeft wel 100x zoveel meer uitstraling als

> een nieuw huis

>

>

Helemaal mee eens.

Maar gelukkig zijn er ook oude sfeervolle huizen zonder vochtproblemen!

• P.J.v.dBerg bouw Oud Gastel

als het huisje in Zeeland staat, dan kan het zijn dat er zout in de stenen zit (van 19530 en dan zal de muur water blijven aantrekken. Als je dit goed wilt oplossen dan is dat veel werk. Meestal is het vocht condens van binnenuit doordat de muren koud zijn (net als ramen die beslaan). Dan helpt isoleren aan de binnenzijde (volgende vraag: hoe moet ik mijn woning goed isoleren?) Optrekkend vocht kun je tegengaan door vriespatronen te plaatsen of op een andere wijze te injecteren. Gied advies doet hierin wonderen, maar dat kan alleen als je het ter plaatse gezienhebt!

succes (dus een bouwkundige inschakelen)