thermostaat kranen

• rene

Ik heb op mijn radiatoren thermostaatkranen zitten.

Dit is bij het verbouwen zo gekomen omdat een oom van mij deze nog had. Dit bespaarde mij dus een hoop centen. Maar wij regelen de temperatuur gewoon met de kamerthermostaat en de kranen staan dus in zijn geheel open.

Nu heb ik om 2 radiatoren een ombouw geplaatst waar de kraan binnenvalt (deze kan ik nog wel bereiken), maar daardoor is de temperatuur binnen de ombouw sneller 20graden dan daarbuiten.

Nu heb je thermostaatkranen met voelers op een draad welke je buiten de ombouw kunt plaatsen, maar is het ook mogelijk om de dop van de thermostaatkraan er gewoon af te halen zodat de radiator gewoon open staat en dus niet via de kraan geregeld wordt? Volgens mij staat de thermostaat kraan geheel open als de dop eraf is.

Wie weet dit?

groeten rene

• Remco

yep als je de thermostaatkraan eraf draait staat de kraan gewoon helemaal open.

ik heb precies hetzelfde bij mij vallen de kranen ook binnen de ombouw van de radiator, hier heb ik ook de knoppen eraf gehaald.

verder heb ik bij alle radiatoren in de woonkamer waar de kamerthermostaat zit de kranen eraf gehaald zodat ze altijd vol open staan.

en in de andere vertrekken heb ik allemaal thermostaatkranen zitten zodat ik in die ruimte de temperatuur mooi kan regelen.

succes ermee

Remco

• rene

ja precies, zo was het mijn bedoeling ook. ik haal de 2 in de woonkamer (daar waar de kamerthermostaat hangt eraf en de overige hou ik om de kamers apart te regelen.

bedankt voor je reactie.

groeten rene

• marcelvm

hoe kan u de warmte mooi regelen in de andere kamers,als u in de woon kamer de kamerthermostaat heeft hangen,het kan er wel warm zijn maar mooi regelen is er volgens mij niet bij

wat gebeurd er als u de thermostaat snachts of zo lager zet

• rene

bij mij is dat heel simpel. In geen van mijn kamers hoeft de temperatuur boven bijvoorbeeld de 21graden te zijn. Als ik dan de kamerthermostaat op 21graden zet dan worden alle radiatoren mee verwarmd. Die in mijn slaapkamer staat meestal op 18graden, want ik wil het daar juist niet te warm hebben (dit kan ik in die kamer dus juist heel mooi regelen met de thermostaatkraan op de radiator).

De woonkamer warmt op tot 21 graden en in mijn geval zijn de andere kamers dan ook rond de 21 graden.

Het enige wat niet kan is de overige kamers warmer maken dan de woonkamer. ‘snachts draait mijn cv mee op 15/16graden meer niet. Ik heb nog nooit mijn cv op 21 graden gehad ’s nachts. Dit houdt dus in dat alle radiatoren de kamers in het huis op die temperatuur houden ook al staan deze hoger ingesteld op de radiator.

groeten rene.

• Fred Snels

Zo zit het niet helemaal.

De thermostaatkranen in de slaapkamers kunnen in jouw geval er alleen voor zorgen dat het in de slaapkamers niet warmer wordt dan de ingestelde temperatuur van de thermostaatkranen. Of die temperatuur bereikt wordt houdt in jouw geval alleen verband met de instelling van de kamertermostaat in de woonkamer en of die tremperatuur in diezelfde woonkamer is bereikt.

Is de ingestelde temperatuur in de woonkamer bereikt dan worden alle radiatoren in het huis koud, ongeacht hoe warm het elders in huis is en hoe thermostaatkranen zijn ingesteld.

Beter kun je de kamerthermostaat verwijderen en op alle radiatoren een thermostaatkraan bevestigen (met in je woonkamer een voeler op afstand). Pas dan kun je individueel de temperatuur per vertrek regelen.

Je moet dan wel een bypass in je systeem hebben (of maken) anders kan de cv-pomp kapot gaan.

• rene

dat begreep ik zelf ook al wel. Maar aangezien het systeem zo al een jaar naar volle tevredenheid draait ga ik er helemaal niks aan veranderen. Behalve dan dat ik nu de radiator achter de radiatorombouw volledig open heb gezet en de dop verwijderd heb. Ik vind het prima zo.

maar ik weet ook dat het niet helemaal zo is als dat het hoort te zijn, maar ik en mijn vriendin hebben beiden geen klachten dus ik laat het zo.

bedankt voor de uitleg.

groeten rene

• Tomas

Geen kamerthermostaat en op elke radiator een thermostaatkraan:

Dan blijft de cv dus24u per dag aan? Wat doet dat met je energierekening (het is ALTIJD 21 graden in de woonkamer dan!)?

De vorige bewoners van mijn nieuwe huis hebben ook voor deze constructie gekozen, ik had liever een mooie klok thermostaat met gewone radiatorkranen. Als de grote van de radiator aangepast is aan de grote van de ruimte kun je vrij goed de temeratuur in de verschillende ruimtes instellen.

Kan mijn cv altijd aangepast worden zodat er een klok/kamer thermostaat op aangesloten kan worden?

• Fred Snels

Hoezo is het altijd 21 graden in de woonkamer als je daar thermostaatkranen hebt?

De thermostaatkranen zorgen er juist voor dat je dat per vertrek kunt regelen. Als je het minder warm in een vertrek wilt hebben, kun je de thermostaatkranen lager instellen.

Met een kamerthermostaat kun je dat niet individueel regelen, maar heb je 1 thermostaat voor het hele systeem.