Warmteregelaar geiser stuk

• Solange

Ik heb gister een monteur thuis gehad voor de geiser, die al maanden stinkt, daar was al eerder iemand voor geweest maar toen maakte het niet uit volgens de monteur.

Nu opeens wel en is het zelfs gevaarlijk volgens monteur nummer 2.

Maandag word hij gelijk gemaakt, maar ik vind het nu een heel eng idee,de monteur had het over: als je nog maanden wacht liggen jullie hier een x met gestrekte pootjes :w, heb wel overal ramen open, maar zou liever de geiser uitzetten, als dat zin heeft?

Maar nu vraag ik mij af als de vlam dooft loopt er dan geen gas door?

Ik woon hier met 2 hele kleine kindjes en vind het toch wel link, weet iemand meer over een kapotte warmteregelaar de gevaren, en of het zin heeft de geiser uit te zetten voorlopig?

• Solange

Ps Mijn vraag heeft niet echt wat met klussen te maken, maar ongetwijfelt is er iemand die er wat meer van weet hier…

Gr Solange

Solange schreef:

• rene

Als je de geiser uitzet loopt er geen gas door. Er zit namelijk een speciale beveiliging op. Als het goed is kun je trouwens ook de gastoevoer naar je geiser afsluiten. Dit is vaak een geel kraantje onder de geiser.

Als je het echt niet vertrouwd zou je de brandweer kunnen bellen. Zij hebben een CO-meter op de wagen en kunnen daarmee meten of er CO uitstoot van de geiser in huis komt.

Want dat is waarom de monteur zei, of je binnen een paar weken op de grond wil liggen. Maar CO ruik je niet, zie je niet en je merkt niet dat het er is. Wel kun je het vaak zien doordat de ramen erg vochtig worden in huis. Als je erg slaperig wordt weet je zeker dat er CO in huis is. Voorkom je door de ramen zowieso open te laten.

Dus neem geen risico en zet hem uit of laat iemand komen om te meten.

groeten rene

• Jan Peters

Zoals je al zei is CO een niet ruikbaar gas. Dus wat dat met een stinkende geiser te maken heeft is mij onduidelijk. Zoals rene al zegt kun je de gastoevoer als het goed is afsluiten. Het gele klraantje daarvoor kan ook een andere kleur hebben.

CO is op dit moment hot, en er wordt daardoor vaak snel met CO gezwaaid. Daardoor kan het snel gebeuren dat de oorzaak in de verkeerde hoek wordt gezocht, en dat leidt pas echt tot gevaarlijke situaties.

Eerder zit het in een lekkende gastoevoer zitten (aardgaslucht?) of een lekkende rookgassenafvoer (zurige lucht).

CO onstaat door een onvolldige verbranding van methaangas (grootste bestandsdeel in aardgas). Bij een volledige verbranding van methaangas ontstaat CO2. Mijn middelbare schoolscheikunde zegt dat bij een onvolldige verbranding van dezelfde hoeveelheid methaangas er evenveel water wordt geproduceerd als bij een volledige verbranding van dezelfde hoeveelheid methaangas.

We hebben hier al eerder discussie over gehad, maar ik ben nog steeds benieuwd wat ik over het hoofd zie.

• Solange

Nou het was niet de bedoeling een discussie te beginnen, en wist idd dat Koolmonoxide nergens naar ruikt…

Gister is de monteur gekomen omdat dat ding nog erger begon te stinken, hij heeft er een nieuwe warmte regelaar in gezet, en het probleem is verholpen.

Rene nog bedankt voor je advies :D

Groetjes Solange

• Fred Snels

Nou ik ben net als Jan Peters ook benieuwd naar het antwoord van Rene op de gestelde vraag.

Koolmonoxide is een gevaarlijk gas. Maar dat betekent nog niet dat bij alles wat met cv en geisers te maken heeft in het wilde weg ‘koolmonoxide’ geroepen moet worden en zo door een tunnelvisie andere gevaren niet meer gezien worden.

Bovendien ben ik ook wel eens benieuwd waar dat vocht bij een onvolledige verbranding vandaan moet komen, en eigenlijk ook wel waarom dat niet gewoon via het rookgasafvoer naar buiten verdwijnt.

Ter info:

- Als je 600 moleculen methaangas volledig verbrandt tot kooldioxide worden er 1200 moleculen zuurstof verbruikt. Het resultaat zijn 600 moleculen kooldioxide en 1200 moleculen water.

- Als je 600 moleculen methaangas onvolledig verbrandt tot koolmonoxide worden er 900 moleculen zuurstof verbruikt. Het resultaat zijn 600 moleculen koolmonoxide en 1200 moleculen water.

• rene

ik ben geen expert maar kom het vaak tegen tijdens mijn werk als brandweerman. Ik heb even een stukje uitleg opgezocht en hoop dat het hiermee wat duidelijker wordt. De meeste CO gevallen ontstaan door slecht of geen onderhoud van de gebruikte apparaten. Ook ik wil niet zeggen dat altijd CO het gevaar is, maar voor mensen die er helemaal geen verstand van hebben zorg ik liever dat ze op zeker gaan dan dat ze ineens wel het loodje leggen omdat het ineens wel CO is.

Natuurlijk weet ik dat er ook andere gevaren aanwezig zijn. Ik wilde alleen solange helpen en gerust stellen en vertellen waar ze heen kon als ze het niet vertrouwde.

groeten rene

Koolmonoxide

Koolmonoxide is een kleur-, geur- en smaakloos gas dat ontstaat bij onvolledige verbranding van koolstofhoudende stoffen als gas, hout, olie, benzine en koolwaterstoffen. Koolmonoxidevergiftiging kan dodelijk zijn.

Oorzaken

Onvolledige verbranding is een gevolg van te weinig zuurstof.(DOORDAT IEDEREEN ALLE RAMEN EN DEUREN EN VAAK KIERTJES IN HUIS DICHT MAAKT). Dit is een van de redenen dat koolmonoxidevergiftiging vooral in de wintermaanden voorkomt. Doordat men er graag warmpjes bij wil zitten worden kieren en gaten op alle mogelijke manieren dichtgestopt. Dit, in combinatie met slecht werkende kachels en/of geisers, kan leiden tot koolmonoxidevergiftiging.

Gevaren

Het gevaar van koolmonoxide is dat het ongemerkt toeslaat. Doordat het niet waar te nemen is met de zintuigen werkt het als een sluipmoordenaar. Koolmonoxide wordt 250 maal sneller in het bloed opgenomen wordt dan zuurstof.

Als gevolg hiervan neemt het lichaam steeds minder zuurstof op. Bij extreme blootstelling raakt men bewusteloos en falen de hart- en longfunctie. In het ergste geval met hersenbeschadiging en/of overlijden als gevolg.

Symptomen

Vanwege de onopvallendheid van koolmonoxide is waakzaamheid geboden. De eerste symptomen van koolmonoxide zijn te vergelijken met griepverschijnselen; lichte hoofdpijn, misselijkheid, overgeven en vermoeidheid.

Des te groter de blootstelling, des te heviger de hoofdpijn wordt. Ook krijgt men last van verwarring, slaperigheid en een versnelde hartslag.

Herkennen

Koolmonoxide kunt u zien aankomen. Mogelijke indicaties hiervoor zijn:

De waakvlam van de geiser is oranje en hoger dan normaal. De vlam in een goed afgestelde geiser is blauw.

Door de vrijkomende waterdamp, die niet via de afvoer verdwijnt, beslaan de ramen (DE HOEVEELHEID WORDT DUS NIET TOTAAL AFGEVOERD).

Voorkomen

Voorkomen is beter dan genezen. Het jaarlijks laten controleren van een geiser is een goede preventieve maatregel. Daarnaast moet er voldoende lucht toegevoerd worden. Ook het periodiek controleren van schoorstenen verminderd de kans op koolmonoxide.

• Jan Peters

Ja.

Koolmonoxide is gevaarlijk, maar dat wisten we al. Bij een stinkende geiser iemand geruststellen door te wijzen op de gevaren van koolmonoxide lijkt mij ook gevaarlijk en ook niet ter zaken doende. Dat weet jij als brandweerman toch al te goed(?).

Stinkende gassen zijn nooit koolmonoxide. Aardgas in huis is ook gevaarlijk. Het is giftig en kan in de juiste verhouding met zuurstof een flinke explosie veroorzaken. Rookgassen zijn ook gevaarlijk. Deze kunnen ook giftig zijn, of ongemerkt leiden tot verstikking.

• rene

jan wat jij wil. Ik probeer iemand te helpen en gerust te stellen. Ik beschouw in dit geval solange als een leek en kan vanaf hier niet inschatten wat de situatie daar is.

maar ik snap alleen niet helemaal waar je discussie op gebaseerd is en wat je nu eigenlijk wilt.

Maar om jou gerust te stellen reageer ik gewoon helemaal niet meer op berichten dan kan ik het ook niet verkeerd doen. veel plezier nog op dit prikbord, waar eigenlijk niks gezegd mag worden volgens jan.

groeten rene

• Jan Peters

rene,

Ik wil heel graag dat je reageert.

En natuurlijk mag alles gezegd worden op dit prikbord. Bovendien ga ik daar niet over.

En dan help ik vervolgens door te vragen naar de missing link.

Als jij stelt dat het om koolmonoxide gaat, dan vind ik dat je ook antwoord moet kunnen geven op de vraag hoe dat nu zit met een stinkende geiser en het reukloze gas. Ik wil daar graag iets van leren.

Ik wil ook weten hoe dat zit met de beslagen ramen en de onvolledige verbranding van methaangas. Ik zie dat steeds in alle waarschuwingsfolders staan, maar er staat nooit in hoe dat eigenlijk komt. Volgens mijn scheikundige kennis, komt er helemaal niet meer vocht vrij. En volgens mijn natuurkundige kennis zou het eventuele extra vocht gewoon door het afvoerkanaal moeten worden afgevoerd. Ik wil gewoon weten waar mijn hiaten zitten, zodat dat mij helpt in conclusies trekken. En ik neem inderdaad geen genoegen met het verwijzen naar autoriteit. Ik wil dingen begrijpen en niet zomaar aannemen omdat de dokter met de witte jas het zegt, of de klusser met het klusbedrijf, of de brandweerman met een brandweeruniform.

De geschiedenis laat zien dat we daarmee onzelf al genoeg voor de gek hebben houden.