Warmteregelaar geiser stuk

• rene

hoho jan wacht even. Ik heb nooit gesteld dat het CO zou zijn. Ik heb alleen gezegd dat dit zo zou kunnen zijn omdat de monteur die bij solange langs geweest was gezegd heeft “als je nog maanden wacht liggen jullie hier een x met gestrekte pootjes”. vandaar dat ik reageerde met het feit dat het dus om CO zou kunnen gaan.

Als mensen de brandweer inschakelen omdat zij het idee hebben (klachten als rare lucht inhuis, ketel maakt herrie etc) dan kunnen wij alleen maar controleren of de ketel of geiser geen gevaar op levert voor diegene. Hetgeen wij dan doen is CO meten met een CO meter (deze gaat in alarm als er teveel CO aanwezig is, of als wij denken dat een ketel of geiser ander gevaar opleverd dan is hetgeen wat wij doen simpel weg uitschakelen en de mensen adviseren een monteur te bellen.

Wij zijn zelf geen monteurs en zullen dus ook niet gaan sleutelen aan welk toestel dan ook.

Wat betreft je vraag over beslagen ramen. Adem maar eens in een zakje, dan zul je zien dat deze beslaat. Dit kun je vergelijken met de kamer. De oorzaak van CO is slechte lucht toevoer en afvoer. Dit houdt dus in dat als je aan het stoken bent in een kamer waar weinig goede zuurstoftoevoer is er geen volledige verbranding kan plaats vinden. De zuurstof wordt zoveel mogelijk uit de ruimte onttrokken (om de verbranding zo goed mogelijk te laten verlopen) en de ramen zullen beslaan (het ademen in een zakje). Er ontstaat dus tijdens de verbranding NIET meer vocht ,maar het vocht wordt niet of onvoldoende afgevoerd en er is geen verse zuurstof toevoer die er weer voor zorgt dat het vochtigheidspercentage in huis af laat nemen. (ventileren).

oh ja de stinkende geiser. Zoals ik al zei je hebt een goede toevoer, maar dus ook een goede afvoer nodig en daar schort het ook nogal eens aan. De rookgassen komen dus in de ruimte terecht en niet buiten waar het hoort (deze zijn dus door de bewoner te ruiken). Dit is simpelweg op te lossen door de aanleg van cv's geisers etc door gecertificeerd personeel te laten doen en niet zelf te gaan rommelen. Er zijn voor de aanleg van dit soort apparaten ook een heleboel regels en die weten de normale mensen niet allemaal.

ik hoop dat het zo duidelijk voor je is.

Ik zeg het nogmaals, ik zal nooit gelijk komen met CO maar baseerde dat op het feit wat de monteur gezegd had.

groeten rene

• Jan Peters

Conclusie is dus dat beslagen ramen duiden op een slechte rookgasafvoer, en niet op koolmonoxide.

Een belangrijk gevaar bij een slechte afvoer van rookgassen is dat er koolmonoxide in kan zitten, maar ook als er geen koolmonoxide in zit kan het gevaarlijk zijn voor de mensen die in de ruimte verblijven. Verbrandingsgassen (aardgas) bestaan zelden uit 100% zuivere koolwaterstoffen.

Beslagen ramen veroorzaakt door geiser, cv-ketel of ander verbrandingsapparaat duidt dus altijd op foute boel en er hoeft helemaal geen koolmonoxide-meting te worden gedaan. Er moet gewoon iemand komen die verstand heeft van het gedrag van rookgassen in installaties. Een technisch onderlegt iemand dus. Over de kwaliteit van erkende installateurs kan nog lang gediscussieerd worden. Zie daarvoor het voorbeeld van Solange waarbij verschillende monteurs met verschillende verhalen komen.

rene, we zijn er volgens mij uit.

Dank voor de hulp.

• rene

we zijn er wel uit, maarrrrr ook in verbrandingsgassen zit vaak CO. als wij brand in een woning hebben en er staat nog rook in het huis of gebouw na het blussen dan is er nog zeer vaak CO aanwezig. Ik denk dus dat een verbranding nooit 100% “schoon” zal zijn. En CO wordt zeer snel in het bloed opgenomen, dus er is maar weinig percentage van nodig.

Groeten rene