adders onder de vloer

• Badder

Hallo,

ik ga deze maand verhuizen.

Mijn nieuwe woonkamer heeft een houten bouwvloer.

Lekker oud hout, vind ik.

Dus opschuren en lakken maar, dacht ik zo. Goedkoop en makkelijk en mooi, toch?

Maar, wat zijn hier de adders onder de vloer.. eh, het gras?

Ik bedoel, kan dat zomaar wat ik wil of..?

Wie weet hier meer over?

Badder

• Tim

waarom lakken. Je hebt tegenwoordig goede olie/wax stoffen waardoor je vloer er weer super uit zou zien. Lakken is veel werk (lang drogen) en geeft een vervelende glim (zelf bij matte lak). olie/wax geven een net zo goede waterafstoting als lak..

Ga anders eens naar je locale vloerenboer voor advies.

Schuurapparatuur kan je wel bij de gamma huren maar voor advies moet daar niet zijn.

Suc6

• P.J.v.dBerg bouw Oud Gastel

haredwaxolie geeft inderdaad een goed en slijtvast resultaat. als je toch wilt lakken neem dan een PU parketlak, is voor oude vloeren goed geschikt. Schuur niet teveel, beter is goed schoonmaken en accepteren dat er af en toe en plank wat krom is, anders schuur je misschien in de naden door de messing en groefverbinding heen.

bedenk wel, dat de naden kunnen doortochten, doordat het hout gekrompen is. misschien kun je isolatie onder de vloer aanbrengen, dan is dat verholpen (laat je dan wel even door een vakman voorlichten)

succes

Peter

• Badder

Nog geen pessimistich tegengeluid gehoord.

Dat klinkt hoopgevend.

De naden maak je dicht met houtvuller hoorde ik.

Bedankt voor de tips!

• Badder

Goed dan,

ik heb de sprong gewaagd.

Heb bij de Gamma een grote parketschuurmachine gehuurd voor 25€ voor 1 dag.

Ik heb de vieze bovenlaag in 1 dag schuren grotendeels verwijderd.

Ik moest dus wel eerst bijna alle roestige spijkers dieper het hout inslaan waardoor het hout soms splinterde. Dat was dus adder 1 onder het gras.

Adder 2 was dat de machine geweldig schuurt met korrel 60 maar hele diepe oneffenheden en dieper liggende planken niet meeneemt. Die moet je met een vlakschuurmachine nabewerken.

Adder 3 is dat sommige (vocht) vlekken te diep in het hout zijn ingewerkt om ze weg te schuren.

Adder 4 onder het gras is dat ik met de 2 schuurmachines niet in de hoeken en de randen kom.

Maar toch heeft anderhalve dag werk 20m2 al met al een prachtige blankgeschuurde houten vloer opgeleverd.

Nu maar hopen dat de kruipruimte eronder niet voor te veel luchtjes en kou zorgt. Adder 5?

Groet

Badder