Schuttingdeur

• Jan

In verband met een afwijkende maat heb ik mijn vriendin beloofd om zelf een schuttingdeur te maken van hardhouten planken. Mooie beloft, maar heb eigenlijk geen idee hoe ik dit moet gaan hebben…..

Wie kan mij uit de brand helpen met tips aangaande het maken van de deur op zich, het soort scharnieren(RVS?), en het beste soort hout (hardhout?).

Hoor het graag.

Alvast bedankt.

Groet,

Jan

• Oneill17

Hallo Jan,

Ik neem aan dat jullie ook een schutting hebben? Van dat hout zou ik ook de deur maken, dat kleurt het mooiste… ;-)

Ik zag op http://www.tuindomein.nl/overzicht.php?prodgr=9

dat er frames verkocht worden, dat is al heel makkelijk. Combineer het met het hout wat je wilt gebruiken en op die site staan ook allerlei modellen deuren. Misschien kun je met die afbeeldingen een schets maken?

In die ijzeren frames zit al een scharnierpunt, de duimen moet je dan los kopen.

Op http://www.gigastore.nu/gardenstore/index.php?main_page=document_general_info&cPath=63&products_id=537

wordt meer informatie gegeven over het plaatsen van een deur.

Veel succes!

JW

• sander

Ook bij een tuinbedrijf hebben ze deur frames en die kan je betimmeren met rabbatdelen of welk tuin hout je wil gebruiken. en die hebben ook afwijkende maten.

• sander

Je kan het beste rvs of gegalvaniseerd matriaal gebruiken (schroeven en schanieren)

• P.J.v.dBerg bouw Oud Gastel

vroeger werd er veel een opgeklampte deur gebruikt: boven en onder een horizontale plank op breedte van de deur. links en rechts hiertussen een vertikaal plaatsen en een diagonaal vanaf de scharnierkant onder. Hier overheen werden dan (dikker) schroten of delen geplaatst, vertikaal zodat er een soor halfhoutverbinding ontstaat Deze kun je schroeven, nieten of spijkeren, eventueel met wat constructielijm,(vroeger werden deze gespijkerd, de spijkers werden doorgeslagen en krom teruggeslagen aan de achterzijde, met de punt in het hout)

Alternatief: watervast plaatmateriaal met schroten erop gelijmd (de bovenkant even met een hardhouten lat afwerken en de randen goed behandelen)

succes

Peter