grill-bakoven

• nelson

mijn dochter heeft een grill- bakoven gekregen, toevallig van hetzelfde merk en type als wij zelf in gebruik hebben.

Maar als ze de oven aanzet, duurt het ongeveer 2 minuten en dan slaan de stoppen eruit.

Heb ik dat ding bij mezelf thuis geprobeerd maar dan gaan ook de stoppen eruit.

Er zitten 3 verwarmingselementen in, heb ze alle 3 losgekoppeld gehad en een voor een weer aangesloten en getest, totdat alle drie weer aangesloten zijn en de stoppen weer uitslaan.

Er zit dus volgens mij geen kortsluiting in de elementen.

De oven die wij zelf in gebruik hebben geeft geen enkel probleem.

wie heeft enig idee

• Hans F

Klinkt als overbelasting…..

Gewoon teveel vermogen op een groep,

hoort dus op een zwaardere groep thuis

Hans F

• Jan Peters

Klinkt inderdaad als overbelasting, maar dat wist je zelf waarschijnlijk al. De vraag is natuurlijk waarom deze oven wel de stoppen doet doorslaan en de ander niet.

Wat je kunt proberen is om de oven aan te sluiten op een groep waar verder geen apparaten, lampen of andere stroomtrekkers zijn aangesloten. Als dan de stop doorslaat is er ergens toch een kortsluiting of stroomlek in het apparaat. Slaat deze stop niet door dan is het waarschijnlijk dat dit apparaat net iets meer stroom trekt dan je eigen oven. En wel net iets teveel.

Je kunt ook kijken of de groep waarop je het apparaat hebt aangesloten met een aardlekschakelaar is beveiligd. Is dat het geval en slaat toch de stop door dan betekent dit dat: 1 er geen stroom lekt; of 2 dat je aardlekschakelaar niet naar behoren functioneert.

Slaat de stop door en gaat de aardlekschakelaar niet om dan kan het niet anders of er is ergens een hoog stroomverbruik in het apparaat (misschien toch een (bijna) onvindbare kortsluiting, of toch een net iets meer verbruikend apparaat.

Kijk ook eens naar het opgegeven maximale energieconsumptie van beide apparaten? Is dat echt helemaal hetzelfde?

• Gerrit

Kortsluiting doet de beveiliging direkt aanspreken.

Kijk nu gewoon even op het typeplaatje wat het totale vermogen is.

• Jan Peters

Precies,

En Gerrit bedoelt waarschijnlijk het maximaal opgenomen vermogen van het apparaat, exact hetzelfde als wat ik bedoelde.

• nelson

het totale vermogen is 2200 watt, moet dus kunnen voor een 16 amp. zekering

• Jan Peters

Heb je de rest van de aanbevelingen ook geprobeerd?

Een maximaal opgenomen vermogen van 2200 Watt geldt voor beide apparaten?

Bij een spanning van 240 Volt zou de zekering 240 x 16 = 3840W moeten kunnen verdragen. Bij 2200W blijft er dus nog 3840 - 2200 = 1600W over.

Wat een totaal vermogen van 2200 Watt betekent is mij geheel onduidelijk. Watt is de eenheid voor de hoeveelheid arbeid die per seconde wordt verricht. Ieder apparaat zal ieder moment een ander opgenomen vermogen hebben. Derhalve wordt meestal over het maximaal opgenomen vermogen gesproken.

susses met zoeken.

• nelson

Er is geen aardlekschakelaar en als ik de oven aansluit op een groep waar verder geen stroomverbruikende apparaten zijn aangesloten gaat de zekering ook eruit.

Ik heb nu 1 verwarmingselement afgekoppeld ( 2 zijn dus nog aangesloten )

Nu is het alleen nog afwachten of de oven nog warm genoeg word om er iets in te bakken maar dat is een kwestie van uitproberen en dat ga ik komend weekend doen.

• sander

dat zou ik als ik jou was maar niet uitproberen. want dan werkt de termostaat ook niet meer want die oven is gebouwt op 3 verwarmings elementen en niet op 2

Dus als je de oven op 240 moeten de element in eens 2 x 120 graden leveren in plaats van 3 maal 80 en dat betekent of een vette kortsluiting of je hebt een mooie openhaard

• Jan Peters

Samenvattend:

Er zit geen aardlekschakelaar op de groep.

De stop slaat door.

Het maximale opgenomen vermogen van het apparaat is lager dan het vermogen waarbij de stop zou moeten doorslaan.

Er zijn geen andere stroomtrekkers op de groep.

Conclusie: Zeer waarschijnlijk lekt er uit het apparaat stroom weg, waardoor het totale stroomgebruik boven de 16 ampère uit komt.

Waar het weglekt kan ik niet beoordelen. Daarvoor zou een deskundige naar het apparaat moeten kijken. Apparaat ook niet meer gebruiken zonder aardlekschakelaar wegens gevaar voor lijf en leden.

Probeer het apparaat eens uit op een groep die beveiligd is met een aardlekschakelaar. Als de aardlekschakelaar omgaat weet je zeker dat het een stroomlek is.

groet,

jan