houten vloer/gashaard

• Yvette

Beste Klussers,

Ik ben al een tijdje op zoek naar de juiste oplossing voor mijn komende verbouwing.

De situatie is als volgt: ik heb een houten balken vloer met daarop een planken vloer. Hieronder zit een kruipruimte. Op de houten (onder) vloer wil ik een eiken plankenvloer en daarop een gashaard. De kruipruimte is niet nat, maar wel vochtig. Wij hebben hiervoor de ventilatie verbeterd en we laten schelpen of korrels storten.

vraag 1: moet ik nu wel of niet een dampscherm onder de eiken vloer laten doen?

vraag 2: kan een gashaard bovenop de eiken vloer (vind ik mooier) of moet ik de eiken vloer per se om de schouw van de haard heenleggen? en moet ik dan zwevend of verlijmd laten leggen.

Ik hoop op reacties van jullie of tips van iemand die hetzelfde heeft gedaan.

Groetjes,

Yvette

• P.J.v.dBerg bouw Oud Gastel

ik zou een dampscherm onder de vloer leggen, daarop eventueel een isolerende onderplaat en vervolgens de vloer; als dit een planken vloer is dan alleen de kopse kanten verlijmen (eventueel een puntje lijm op de messing-en groef voor verband tijdens het leggen). DIt is echter als je laat leggen de keuze van de legger, i.v.m. de garantie!

leg wel de vloer vrij van de wanden, eventueel met speciale veren die de vloer aandukken als deze krimpt.

Succes!

• yvette

Bedankt voor je bericht, meneer vd Berg !

Adviseer je ons om eerst de haard te laten plaatsen en daaromheen de nieuwe eiken vloer of kan ik ook eerst de vloer laten leggen en daarbovenop de haard? Dit laatste vind ik mooier, maar ik ben bang voor de werking van het hout onder de haard. De haard is zo'n 400 kg zwaar.

Overigens komt de eiken vloer dus bovenop een houten dekvloer (volgens mij vuren) die vastgetimmert is aan de houten balken.

Met vriendelijke groet,

Yvette