wasmachine op zolder plaatsen

• leek

Geachte lezers,

Een vraag van een leek! Wij willen de wasmachine op een eenvoudige wijze op zolder plaatsen. Nu lees ik steeds over een lekbak die je moet aansluiten op de riolering. Als ik nu een nieuwe wasmachine koop met een waterslot, dan ben ik toch goed beveiligd tegen lekkage of niet?

Alvast vriendelijk dank voor uw reactie.

• jack

Hallo

Sinds een half jaar heb ik de wasmachine op zolder geplaats met een waterslot.

En totaal geen last.

Je bent dus goed beveiligd tegen lekkage.

Een waterbak onder je wasmachine kan ook maar een beperkt aaantal liters opvangen.

En met een watersolt gaat er als ik het goed heb 7 liter water doorheen en dan blokkeert ie.

Succes

• rene

Een waterslot is een goede beveiliging voor als bijvoorbeeld de leiding scheurt. Het blokkeren van een waterslot is vaak in te stellen. er staat bijvoorbeeld 1 tot 10 op. De 1 is dan bijvoorbeeld 4,5 liter. Het maximum is dan 45liter voordat het waterslot dichtslaat. Je moet dus even in je boekje van de machine kijken wat de machine verbruikt. Let wel op de ingestelde waarde op het waterslot moet iets hoger zijn dan de hoeveelheid water dat de machine volgens het boekje verbruikt.

Ondanks dat het waterslot een goed iets is kan het altijd gebeuren dat je een lekkage krijgt. Denk hierbij aan een verstopte afvoer. Helaas is dit niet te voorkomen en zal je toch schade hebben. Voor de kleinere lekkages is een lekbak een goede oplossing, maar een gemiddelde wasmachine gebruikt 40 a 45 liter water per wasbeurt. Dus als je een bak aanschaft moet je er wel voor zorgen dat de bak deze hoeveelheid water op kan vangen.

groetjes rene.

• Gerrit

en die 7 liter is best veel als je dat uitgooit. Daarom is een vangbak nuttig, die vangt die 7 liter weer op.

• Ed

Doorgang van je lekbak op de afvoer; is t helemaal officieel.

Alleen een lekbak zie je vaak, als je t goed wilt doen kun je

er een doorgang in maken die je weer op je afvoer aan kunt sluiten.

Ed

• Jan Peters

leek had het ook over een lekbak die aangesloten is op de riolering.

De opvangcapaciteit van de bak is daarbij niet zo belangrijk. Het gaat om de capaciteit waarmee de lekbak leegloopt in het riool voor als er eens iets mis gaat. Een soort dakgoot dus, maar dan onder de wasmachine.

Een vraag voor leek is of hij/zij een slot op de kraan bedoelt die zorgt dat het water niet gewoon uit de kraan kan stromen, of bedoelt hij/zij een terugstroom beveiliging.

Volgens mij moet er (ook) altijd een terugstroombeveiliging worden geïnstalleerd om te voorkomen dat er water vanuit de wasmachine terug kan stromen in de waterleiding. Door dat terugstromen raakt het drinkwater vervuilt.

Maar helemaal weet ik het niet. Wellicht is er een installateur met verstand van zaken in de zaal.

• leek

Hallo jan peters,

Leek weet helemaal niet wat ze bedoeld. Daarom stel ik hier mijn vraag. Wat moet of hoeft niet als je een wasmachine op zolder plaatst. Er komt een nieuwe wasmachine. Waar moet ik evt. op letten bij aanschaf? En wat MOET je zeker doen bij het op zolder plaatsen en dan bedoel ik natuurlijk geen wateraansluiting want zo'n leek ben ik nou ook weer niet ;)

Iedereen bedankt voor het meedenken.

• Jan Peters

lijstje uit de losse pols:

- terugloopbeveiliging op wateraansluiting

- waterslot op wateraansluiting

- eigen electrische groep met aardlekbeveiliging

- lekbak met afvoer op riool onder de machine

Volgens mij kun je zo veilig wassen en kan er bij onverhoopte calamiteiten niets ernstigs gebeuren.

succes,

jan