waterslagdemper

• rene

Ik heb een vraagje. Wij hebben sinds 2 weken terug een nieuwe watermeter gekregen. Wij hadden al wat last van waterslag, maar sinds de nieuwe meter is het duidelijk erger geworden.

Nu wil ik dus een waterslagdemper gaan plaatsen, maar moet ik er nu meerdere plaatsen of zou 1 in de buurt van de meter al voldoende zijn. Daar is de klap (geluid)namelijk het hardst. Aangezien wij 3 eenhendelkranen hebben een vaatwasser en wasmachine lijkt het me nogal veel om er dus 5 te gaan plaatsen.

Wie kan mij vertellen wat de beste methode is?

groeten rene.

ps. ik heb zelf het idee dat ik er gewoon met 1 moet beginnen en dan kijken hoe het wordt. Desnoods later nog meerdere.

Ik ben benieuwd.

• Jan Peters

Zitten je waterleidingbuizen wel op regelmatige afstand bevestigd aan je huis? Vaak is het effectiever om dat goed te regelen. Pas als dat goed is geregeld aan waterslagdempers denken. Over de hoeveelheid en afstand van die dingen kan ik niet helpen omdsat daarvoor mij de kennis ontbreekt.

• rene

toevallig ben ik er op dit moment mee aan de gang gegaan. Ik ga nu eerst onder de vloer alle leidingen nalopen en ik heb bij de wasmachine 1 demper geplaatst. Dit helpt wel voor de wasmachine, maar nog niet voor de overige kranen. Helaas zijn de dempers vrij prijzig dus ik hoop dat ik het door extra vast zetten al behoorlijk op kan lossen.

bedankt voor je antwoord.

groeten rene

• rene

nou heb alle leidingen nagelopen en nog wat beugeltjes extra geplaatst maar dit heeft helaas niet geholpen.

Ik heb net op internet gelezen dat het een veel voorkomend probleem is bij de eenhendel mengkranen omdat deze abrupt gesloten kunnen worden. Op de verpakking van de waterslagdemper van mij zie je ook dat deze kranen met een demper voorzien worden. Alleen op de koud waterleiding dan.

Ik zit nu te twijfelen of ik nog 1 demper zal plaatsen maar dan vlak na de watermeter. Ik weet alleen niet of dit genoeg zal zijn.

groetjes rene

• Jan Peters

Hoi rene,

Via google heb ik onderzocht wat zo'n waterslagdemper eigenlijk doet. (ja ik ben een leergierig mannetje)

Volgens de literatuur onstaat de klap doordat het direct afsluiten van een watertoevoer zorgt dat er een tegendruk in de buizen ontstaat. Deze tegendruk ontstaat op de plek van de afsluiter alwaar het water terug wil. De waterslagdemper zorgt ervoor dat er een soort buffer ontstaat die de terugslag van het water opvangt.

Het lijkt mij uit deze redenatie dat de waterslagdemper zo dicht mogelijk bij de snelsluitende kranen (wasmachine, eenhendel kranen e.d.) moeten worden geplaatst omdat daar de terugslag wordt veroorzaakt. Daarbij is het zaak om te voorkomen dat er tussen de snelsluitende kraan en de terugslagdemper geen bochten zitten.

De folders van de fabrikanten bevestigen mijn redenatie.

Let ook op dat je van het ventiel aan de waterslagmeter afblijft. Die schijnen erg aanlokkelijk te zijn om aan te draaien, maar dan werkt het apparaatje niet meer.

succes,

jan

• rene

ja klopt, ik ben zelf ook zo'n iemand dus heb al vele sites gelezen en ook ik zag dat je niet aan het knopje mocht komen hahaha.

Ik denk dat ik de waterslagdemper bij de wasmachine laat zitten. de vaatwasser heeft een langszaam sluitende klep dus die heeft geen last van waterslag. en ik denk dat ik me vriendin maar ga instrueren dat ze de kranen wat langszamer dicht moet doen.

Helaas weet ik dit nu pas want ik heb dus 4 paar 1hendelmengkranen en ze hebben het allemaal. Nou ja ga kijken wat ik kan doen.

Als er nog tips zijn hoor ik ze graag.

groeten rene

• Jan Peters

Als ik jou was zou ik nog onderzoeken hoe het zou kunnen dat de waterslagknallen harder zijn geworden nadat de watermeter is geplaatst.

Wat ik kan verzinnen is dat de waterdruk die bij jou binnenkomt groter is geworden dan de druk was voor de plaatsing van de watermeter.

Mogelijke oorzaak daarvan is dat op de plaats van de watermeter voorheen een dunner stukje waterleiding zat. Als dat het geval is kun je achter de watermeter misschien weer eenzelfde diameter buis plaatsen zodat de druk in de waterleiding na passering van het dunnere stuk weer net zo hoog is als voorheen. Ik neem tenminste aan dat de waterdruk niet in het hele waterleidingsysteem van de stad/dorp/wijk is verhoogd nadat er een watermeter bij jou is geplaats.

• rene

nou er is niks aan de leidingen gedaan. alleen de meter is vervangen en die is precies zo geplaatst als dat de andere gezeten heeft. Aan de diameters van de leidingen is dus niks veranderd. De monteur heeft beide kanten de moeren losgedraaid de nieuwe meter er weer tussen en weer vast gezet. Het enige wat ik kan bedenken is dat de doorstroom opening van de meter zelf groter geworden is, maar meer ook niet.

lastig probleem ,maar ik ben niet de enige lees ik op internet

• rene

ik lees net dat waterslag ook kan ontstaan door de terugslagklep in de watermeter. Dit zou dus de oorzaak kunnen zijn. misschien het waterleiding bedrijf eens bellen of er meer mensen zijn die ineens klachten hebben na plaatsing van een nieuwe meter.

• rene

meer klachten. ik zie net dat meer mensen last hebben na het plaatsen van een nieuwe water meter. De meest gebruikte oplossing is een demper vlakbij de watermeter te plaatsen. Ik denk dat ik dat ook maar ga doen , want bij de meter is de klap het hardst.

tsja waar het internet al niet handig voor is.

groeten rene