garage isoleren

• jbrouwer

goededag,

graag zou ik tips willen over het isoleren van een halfsteensgarage, het betreft een nieuwe garage die tegen het huis aangebouwd zal worden, gelegen op het zuiden. Ik zou graag mijn wasmachine en droger daar plaatsen en wil voorkomen dat mijn leidingen gaan bevriezen. Wij dachten zelf aan tengels met steenwol en afgewerkt met gipsplaten of is misschien een betere manier, alvast bedankt

• sander

waarom maak je er geen spouw muur van kalkzandsteen of ytong

• P.J.v.dBerg bouw Oud Gastel

gaat inderdaad wel goed met steenwol, maar beter is een plaat te gebruiken die ook voor houtskeletbouw wordt gebruikt, bijvoorbeeld isover spouwplaat of Sonepanel. Wel vrijhouden van de buitenmuur en binnen een dampremmende folie aanbrengen!

Je kunt ook diverse isolatiefolies aanbrengen, deze hebben een hoge isolatiewaarde (tot 3,5) zijn dun (tot 8mm met een spouw van 2x2 cm = 5cm).

andere optie voor dunne isolatie is Cooltherm isolatie, deze heeft een hoge isolatiewaarde maar blijft dun (je hebt dan ongeveer 4-5 cm nodig)

je kunt wel condensatie krijgen op andere koude plekken (bijvoorbeeld de vloer of het dak). Als de ruimte niet verwarmd wordt, dan wordt deze na verloop van tijd toch koud (isolatie gaat wel afkoeling tegen, maar verwarmt niet!)

afwerken kun je met 12,5 mm dikke gipsplaten, dan kun je de regels op 60cm van elkaar zetten (gebruik dan wel platen van 120 cm breed)

Als er vragen zijn dan hoor ik het wel!

succes!

peter

• jbrouwer

hartelijk dank voor dit uitgebreide advies, hier heb ik wat aan,

vriendelijke groeten, j brouwer

• hans

Marmoroc heeft hier standaardoplossingen voor.