vochtige kast

• carla

Hallo,

Ik heb een white wash kast.

De zijkanten zijn van triplex ofzo en omdat hij in de schuur heeft gestaan is het vocht erin getrokken aan de onderkant.

Dit geeft vochtplekkern met kringen maar ook is het hout zo uitgezet dat er stukjes afbraken toen ik hem verplaatste.

Kan ik hier nog iets aan doen?

En is er goede verf die (vocht) kringen op hout kan laten verdwijnen?

Of moet ik dat voorbehandelen met iets voor ik ga schilderen (dit betreft een tafel)?

En heeft iemand eengoed advies hoe ik het beste kleine gleufjes ed kan schuren (dit gaat om een oud kastje met houtsnijwerk erop).

Alvast bedankt weer.

Carla

• P.J.v.dBerg bouw Oud Gastel

ALs je de kast wilt gaan schilderen dan kun je het beste-na droging- eventuele losse delen verwijderen en met 2-componentenplamuur herstellen. Als het plaatje los te maken is dan kun je dit misschien vervangen, of de kopse kanten met houlijm behandelen en klemmen, zodat het weer vast gaat zitten.

klein houtsnijwerk kun je eigenlijk alleen met een gevouwen stukje schuurpapier schuren, maar in ieder geval moet je dit goed ontvetten, dan is schuren misschien niet eens nodig.

je kunt met verf op alkydbasis gewoon schilderen, eventueel kun je een hechtprimer (voor de zekerheid) gebruiken.

succes

Peter