deurkozijn

• Geertjan

Ik heb een metalendeurkozijn. Van een scharnier is de bevestiging afgebroken. Die zit dus aan de binnenkant van het kozijn. Moet ik mijn kozijn slopen? Kan zo'n metalen kozijn op 1 of andere manier los? of is er een andere oplossing?

• P.J.v.dBerg bouw Oud Gastel

hangt vanhet kozijn af. Soms zitten de scharnieren met inbusbouten vast (maar dat kun je zien) en dan kunj= je ze eenvoudig vervangen. ALs het gelaste scharnieren zijn, dan moet je ook gaan lassen.. of inderdaad het kozijn vervangen. De kozijnen mret de gelaste scharnieren zijn meestel met een soort V-wiggen ingemetseld, dus pas op dat je de muur niet meetrekt.

Succes

Peter

(als je een fotootje mailt kan ik misschien iets meer zeggen)

• Geertjan

Bedankt voor reactie. Scharnier kan ik met een inbus sleutel er in/uit draaien echter ik draai de bout/pen mbv de inbus sleutel in een moer/borging die aan de binnenkant van het kozijn zit (en nu dus weggezakt is). Volgens een bouwbedrijf kan ik met een poptang een nieuwe bus er in poppen zodat ik het scharnier weer vast kan draaien. Ik kan echter nergens een poptang vinden die 8 mm bussen er in kan poppen. Wie heeft tips?

• P.J.v.d.Berg Bouw Oud Gastel

Er zijn bussen in de handel, die zichzelf als een soort popnagel gedragen als je m aandraait met de bijbehorende bout. zijn meestal wel te krijgen bij een bedrijf dat aluminium ramen procuceert. misschien kun je een moer erachter limen? als m dan vastdraait zit ook alles vast. Als het een opdekscharnier is dan zit volgens mij de moer vast aan het nieuwe scharnier en kun j m er zo insteken en de bout vastdraaien.

succes

Peter