ondervloer en vloer

• Emmie

Hallo,

Ik heb een vraagje…

Wij wonen in een appartement en willen hier een mooie vloer in laten leggen. Nu wonen wij op de eerste verdieping en moeten daarom rekening houden met de 10 db eis die op dit moment gangbaar is in appartementen. Ons huis is echter 100 jaar oud en heeft een planken (en geen betonnen) ondervloer. Wij willen nu graag een soundkiller ondervloer gebruiken welke TNO is getest volgens NEN-EN-ISO 140-8 / 717-2 welke op 1 januari 2000 van kracht geworden is en geeft minimaal 21 dB ∆Lw /10 dB ∆Llin geluidsreductie en hierop een lamelparket leggen. Voldoet het resultaat dan met ons oude huis en geen betonnen basis maar hout dan ook aan deze eis? Of zal het een stuk meer doorklinken naar beneden toe?

Groeten,

Emmie

• Emmie

het is trouwens geen soundkiller vloer maar de gecertificeerde vloer van Redupax.

• P.J.v.dBerg bouw Oud Gastel

10 db is op zich niet heel veel. VOlgens mij mag de overdracht maximaal 10 db zijn, de vloer die er nu in ligt zal hier ook niet aan voldoen. Het is de vraag of jullie onder deze nieuwe eisen vallen, volgens mij zijn hier gewoon de oude eisen van toepassing.

Ik kan me voorstellen dat het de bedoeing is om zo min mogelijk geluidsoverdracht plaats te laten vinden. Het toepassen van een dergelijke vloer kan daarin wel helpen. Misschien zou je een extra (tussen)vloer van bijvoorbeeld estrich platen moeten toepassen om een beter resultaat te krijgen.

Het beste is om de fabrikant van de vloer een schriftelijke garantie te laten geven indien hij meent dat deze vloer aan de eisen voldoet.

Als je echt een geluidoverlast wilt voorkomen zul je echter een berekening moeten laten maken waarbij de bestaande situatie wordt meegerekend.

meestal moeten dan ook de plafonds worden aangepakt (van de onderliggende woning) om contactgeluid te voorkomen.

succes

PETER (sorry zal zachtjes praten, peter)

• P.J.v.dBerg bouw Oud Gastel

nog even een aanvulling: je zou ook kunnen kijken naar de Knauf Brio-vloer. Eventueel met korrels eronder om te egaliseren en het contactgeluid te verkleinen. Deze vloer is wat lichter dan estrich en zou tot ca 11 db kunnen verminderen.

succes

Peter

• Wil

Hallo Emmie,

Ik kan het niet laten om even te reageren op je vraag met betrekking tot je vraag over een geluiddempende ondervloer. De eis waar jij naar verwijst heeft waarschijnlijk te maken met de zg contactgeluidisolatie van de ondervloer, de door jou aangegeven waarde 21 dB ∆Lw /10 dB ∆Llin hebben hier namelijk ook betrekking op.

\nu is het zo dat deze waarden in een laboratorium worden gemeten op een betonvloertje met een dikte van 12 tot 14 cm. Het is voor jou situatie, een houten vloer, dan ook te verwachten dat de ondervloer een andere (geringere) verbetering van de contactgeluidisolatie oplevert. De ondervloeren leveren nl een goede verbetering op voor de hoge tonen terwijl voor de lage tonen een beperkte verbetering (nul of zelfs een verslechtering) optreedt.

Voor jouw situatie denk ik dat je dikker materiaal zult moeten selecteren dat in een laboratorium een grotere verbetering oplevert, denk hierbij bv aan Estrichplaten bestaande uit gipsvezelplaten op een laag minerale wol.

Groet Wil

• Jan Mens

Ik kan je adviseren om eens een belletje te plegen naar MacLean products te moerdijk. Dit is namelijk de toeleverancier en importeur voor de meeste bouwmarkten in Nederland.

Kijk op www.macleanproducts.nl en daar vindt je de rest.

Ik weet zeker dat ze je daar van een goed advies kunnen voorzien.

Veel succes!

Jan