beschimmelde muur

• cygne

Onze berging in het verlengde van de keuken is ondanks CV erg vochtig. Op de enkelsteens buitenmuur zit naast de radiator een grote vochtplek en is beschimmeld, wat er nogal goor uitziet. Ik wil deze zomer bij droog weer de berging wit schilderen. Hoe kan ik dit het beste aanpakken en voorbehandelen? Alle tips zijn welkom.

• Peter

Het feit dat het vochtig is, komt waarschijnlijk juist door de verwarming.

De isolatiewaarde van de enkelsteens muur is erg laag en binnen is het warm, waneer de radiator aan staat. De “koude” buitenmuur zorgt voor condensatie van vocht. Dat, in combinatie met een ondergrond van een redelijk poreuze ondergrond (een hooggevulde latex), is een ideale “kweekvijver” voor schimmel.

Een soortgelijk, doch herkenbaar voorbeeld van condensatie, vindt plaats op enkel glas. In een koude periode condenseert vocht ook op enkel glas. Enkel glas heeft namelijk ook geen isolatiewaarde.

Dat het probleem het meest extreem is nabij de verwarming, is dan ook te begrijpen.

Er zijn nogal wat oplossingen te bedenken: van heel eenvoudig, tot zeer ingewikkeld.

De meest complexe oplossing, is te zorgen voor een beter isolatie in de vorm van een spouwmuur of voorzetwand.

Een minder complexe oplossing is te zorgen voor een ondergrond welke absoluut geen vocht vast kan houden, bijvoorbeeld tegels.

Nog eenvoudiger is het gebruik van een synthetische verf (verf op oplosmiddelbasis). Deze zal minder snel vocht vast houden.

Het is ook mogelijk gebruik te maken van een “anti-schimmel” verf. Alabastine heeft zo een verf in het assortiment: badkamer- en keukenverf.

Het is ook mogelijk een vochtvreter te gebruiken. Die moet je echter regelmatig leeg maken en vullen met een absorberend materiaal.

De bestaande schimmel is eventueel te verwijderen met een sodawater oplossing. Mocht dat niet effectief genoeg zijn, kan men nog grijpen naar bleekwater of een schimmelreiniger van HG of Bison.

Wat men vooral niet moet vergeten,wat men ook doet, is te zorgen voor een optimale ventilatie in de ruimte.

Succes,

Peter.

• cygne

Goeiedag zeg, dat is een antwoord van iemand die er verstand van heeft. Heel erg bedankt, ‘k ga meteen je verhaal uitprinten. Deze pagina bewijst zijn nut weer ’s voor een leek op klusgebied.

• jan boerkamp

Peter, hartelijk bedankt!

Deze tip had ik ook nodig.

Super!!!

• Jeroen

Ook in 2008 nog geraadpleegd. Toch nog een vraagje: Met een stenen schuur in de tuin heb ik hetzelfde probleem, ik trek nu in nieuwe woning en wil mijn gereedschap hierin opbergen.. Ik heb er vandaag al een vochtvreter ingezet. Is dit genoeg om mijn gereedschap goed te houden? (vooral de electrische apparaten)

Blijven deze ook goed in de winter, als het bijvoorbeeld gaat vriezen?

Ik ben namelijk ook niet zo'n handige jongen en zoek me suf naar tips zoals hierboven.

Groeten,

Jeroen.