Aardingsnet in badkamer

• Bob de Bouwer

Hallo klussers,

Ik ben bezig de badkamer te renoveren van mijn huis uit 1981.

Ik heb een betonnen vloer waarop ik uiteraard ga tegelen.

Nu hoor en lees ik over een aardingsnetten die je op de vloer zou moeten aanleggen? Is zo'n net echt nodig?

Ben eerste bewoner van mijn huis en sinds een paar jaar eigenaar (voorheen huurwoning) en woon al 25 jaar in dit huis en nog nooit “geshocked” in de badkamer :D

De cv pijp en waterleiding in de badkamer zijn wel geaard met een groen/gele aardingsdraad.

Wie heeft er info over deze vorm van aarding?

• Gerrit

Bij betonnen vloeren in badruimtes, waarbij de bewapening doorloopt in de aangrenzende ruimte dient de vloer vereffend te worden.

Volgens de laatste voorschriften dient de aardleiding niet meer vanuit de meterkast te worden gehaald maar te worden aangesloten op de aarde in de centraaldoos.

Het feit dat je niet “geshocked” bent, wil niet zeggen dat het ook niet nodig is. Als het goed is, worden alle aardleidingen voor niks gelegd.

Het gaat juist om die ene keer dat er wel iets mis gaat. En als dat dan in de badkamer gebeurt (of daar buiten; vandaar die doorlopende wapening en die geaarde c.v.- en waterleiding) en je staat daar in je blote …….., dan krijg je vaak geen herkansing.

• Wiren

Dag Gerrit,

Bedankt voor je reactie.

Kijk ik ben natuurlijk ook voor veiligheid maar ik had niet gedacht dat de stroom door het beton en de tegels zou kunnen gaan (via water).

Maar ik weet niet of de bewapening van mijn badkamer doorloopt.

Wat is eigenlijk het verschil tussen dat “de aardleiding niet meer vanuit de meterkast te worden gehaald maar te worden aangesloten op de aarde in de centraaldoos”? De aardedraad komt toch altijd uit bij de meterkast:?

Gaat het dus erom of de bewapening in de badkamer geaard is?

Weet jij of dit standaard ook van toepassing is (ik weet niet hoe je dit kan controleren).

• Wiren

ff voor de duidelijkheid ik ben “Bob de Bouwer” :D had ff een toepasselijke nickname gebruikt.

• Gerrit

Ah, jij bent het.

Vroeger moest de aarding voor de badkamer met een aparte draad uit de meterkast worden gehaald. Tegenwoordig moet deze worden gehaald uit de centraaldoos in de badruimte. Doel is om alles op hetzelfde potentiaal (spanningsnivo) te brengen. Daartoe moeten dus alle metalen delen met elkaar worden verbonden.

Als je verdiepingsvloer van beton is, kun je er van uitgaan dat de bewapening doorloopt. Een vreemde spanning kan dus van buiten de badruimte komen doordat b.v. een leidng beschadigd is. Denk niet dat dit toch nooit voorkomt, dat doet het wel. En stroom gaat erg goed door beton. Er zijn dus speciale netten te koop bij de installateur (ik denk niet dat de bouwmarkt ze heeft) waar je met een klem de aarddraad aan vast maakt en dat net moet “bovenin” komen, d.w.z. zo dicht mogelijk onder de tegels.

De bewapening hoeft dus niet gfeaard te zijn, je moet echt een apart net aanbrengen.

• Wiren

Ok Gerrit, het is mij nu duidelijk.

Bedankt voor je heldere uitleg!

• P.J.v.dBerg bouw Oud Gastel

nog even een aanvulling:er zijn ook elektrische vloerverwarmingsystemen die meteen een aardschild vormen te koop.

Soms wordt een draad ingeslepen in de vloer als aarding. De leidingen moeten overigens zichtbaar geaard worden en alle aarddraden met elkaar en de aarde in de badkamer verbonden worden (maar volgens mij doe je het niet slecht als deze naar de meterkast gaat, daar gaat de aarde van de centraaldoos tenslotte ook heen.

succes

Peter