Kattenluik - grendel met timer

• Frank

Hallo, Wij willen onze kat graag veel buiten laten, maar soms ook liever binnen houden. Ze komt graag naar de garage waar haar eten binnen staat, en daar kan ze via een luikje dus binnen en buiten.

Hier mijn vraag: ik wil een soort grendeltje, of een latje (dit hoeft zeker niet groot te zijn) op bepaalde tijdstippen (avondspits en nacht) langs de buitenkant voor het kattenluikje laten komen zodat als de poes buiten is, ze nog wel binnen kan, maar als ze binnen zit, ze zeker niet naar buiten kan.

Iemand zei me dat dit moest lukken met een relais, magneetje en een timer. Iemand enig idee hoe dit te realiseren of een ander idee? Gevaarlijk voor de poes denken jullie met een relais enzo…?

Bedoeling is dus, dat een stokje/grendel van laat ons zeggen een potlood dik, een dikke centimeter voor het luikje schuift zodat dit geblokeerd word op bepaalde tijdstippen.

Bedankt.

• Iso

Er zijn luikjes in de handel die je op 2 manieren kunt vergrendelen.

Is de kat buiten dan kan ze wel naar binnen maar er niet meer uit, of andersom, van binnen naar buiten.

Verder bezitten ze een neutrale stand waarbij ze én naar buiten én naar binnen kan.

Om problemen te voorkomen of ergernis met de buren is het misschien ook verstandig om te zorgen dat het dier niet het eigen terrein af kan komen.

Iso

• Icatcherz

Hoi dat is waar, wij hebben ook zo een kattenluikje en dat werkt perfect!

Je hoeft hem zelf alleen maar even op de stand te zetten die je wilt!

Denk een stukje makkelijker dan zelf iets in elkaar te maken. Je kan deze gewoon kopen bij de dierenwinkels.

succes!

• P.J.vd Berg Bouw Oud Gastel

er zou ook een kattenluikje in de handel zijn dat reageert op een halsbandje van de eigen kat. iets elektrisch zelf maken kan natuurlijk ook, je zou hiervoor bijvoorbeeld elektrische grendels van branddeuren kunnen gebruiken. deze in combinatie met een eenvoudige schakelklok.

succes

Peter

• Frank

Hallo, bedankt alvast voor jullie tips.

We hebben dus zelf ook zo'n luikje met 4 standen, maar wat we vooral zouden willen is dat onze poes binnen en buiten kan gedurende de hele dag, en pas vanaf een uur of 3 of 4 in de namiddag, als de avondspits op gang komt, binnen blijft. Of als we op vakantie gaan dat we weten (zeker zal je dan nooit zijn natuurlijk kunnen) dat ze toch 's nachts binnen zal zijn.

Met het luikje dat we nu hebben, kan ze als ze buiten is en ze wil binnen komen eten, slechts eenmaal naar binnen en dan moet ze binnen blijven omdat het geblokkeerd is.

Enfin, meerdere tips steeds welkom, bvb ivm die elektrichse grendels voor branddeuren. Ik heb er geen kaas van gegeten.

Groeten,

Frank

• Iso

Het enigste verstandige….

Zet je terrein af zodat je kat hier niet van af kan

Jij mag tijdklokken/vergrendelingen aanbrengen, de vraag is of je kat die ook aanhoudt.

Als je de lusten van een huisdier neemt, neem je ook de lasten, en zeker de verantwoordelijkheid.

Wat jij wilt is zeker bij een kat niet te verzekeren omdat ze geen vaste tijden kennen.

Ik zou zowiezo, wel of geen spitsuren, mijn kat/huisdier niet in gevaar brengen door hem/haar vrij rond te laten lopen, of de buren last te bezorgen. ( of de dierenambulance met weer een aangereden kat)

Iso

• P.J.v.d.Berg Bouw Oud GAstel

electromagneten voor branddeuren zijn gewoon bij een installateur te bestellen.

succes

Peter