Kpperen draad in badkamer

• RickS

Ik ben mijn badkamer aan het verbouwen. Nu kwam ik tijdens het slopen een koperen draad tegen die uit de muur kwam en verbonden was met de koperen waterleidingen. Weet iemand waar dit draad voor dient?

Ik heb het nu los gemaakt, omdat ik de waterleidingen heb omgelegd. Moet deze koperen draad er weer aan vast?

Groeten,

Rick

• nop

Ik denk dat het de vroegere aarde draad is. Let echter op want de moderne waterleiding is van plastic, dus heeft aarden op deze manier niet veel zin meer.

• Gerrit

Deze draad is belangrijk. Sterker nog, hij kan levensreddend zijn. Zorg dus dat die draad weer goed wordt vastgemaakt. Het kan voorkomen dat er een kunststof waterleiding ligt, maar als regel zijn ze gewoon van koper.

• P.J.vd Berg Bouw Oud Gastel

is inderdaad zeer belangrijk, je kunt ermeer informatie over vinden op deze pagina (zijn al veel reacties geweest). Je moet de draad zichtbaar aarden aan de leidingen en alle leidingen en metalen delen, zoals radiatoren, met elkaar en de aarde verbinden!

succes

Peter

• RickS

dank voor de reacties, ik ga de draad weer opnieuw verbinden met de koperen leidingen. Kan ik de tegels waarmee ik de muur nog ga betegelen over de draad heen doen, zodat de draad onzichtbaar wordt?

Ik ga ook nog een verlaagd plafond maken, en in de ruimte tussen het huidige plafond en het nieuwe plafond, komen de leidingen te lopen (zodat ik ze straks niet meer kan zien). Het zou dus fijn zijn als die koperen draad achter de tegels door loopt. Wanneer je straks het plafond weg zou halen, zou je de draad kunnen zien.

• Gerrit

Volgens voorschrift moet het zo zijn:

De draden die van de waterleiding, c.v.-buis, badkuip, douchebak, de vloer, enz. komen, moeten samenkomen in een inbouwdoos. Deze zit vaak onder de wastafel of achter de spiegel. Als er een aparte groep in de badkamer zit voor b.v. de wasautomaat, moet de aarde van deze kontaktdoos met een extra draad naar die doos gebracht zijn. Alle draden moeten in buis zijn gelegd, zodat ze kunnen worden vervangen. De “hoofdaarde” voor die doos komt van de aarde in de centraaldoos.

• P.J.v.d.Berg Bouw Oud GAstel

maar je kunt ze dus gewoon in een pijpje in de muur wegwerken (en zonder pijpje ook)

succes

Peter