Hulp bij afkitten gezocht

• Harold

Vandaag dacht ik de keukentegeltjes netjes te gaan afkitten. Nou dat is me een mislukking geworden.

Alles netjes van de aanrecht gehaald en 2 poetsdoekjes extra klaargelegd.

Kitten, afstrijken….onee te weinig kit, beetje bijspuiten, beetje weghalen…enz..alles onder. Echt de tegels, de aanrecht, ik, de doekjes. BAHHH

Wat een vieze zooi en het werd alleen maar erger. Emmer met zeepsop erbij maar de doekjes en sponsjes werden alleen maar plakkeriger en de muur viezer.

Nu kwam ik er achter dat wanneer het droog is, er makkelijker weer af te krabbelen valt.

Maar nu durf ik mijn mooi getegelde muurtjes met glazen tegeltjes niet meer af te kitten. Wie o wie zou mij willen helpen hiermee?

Is er iemand in de buurt van Breda die mij daar een heel groot plezier mee wil doen en ervaring heeft met deze plak-kit.

Ik zou er erg gelukkig mee zijn.

• rene

Wat voor kit gebruik je dan in hemelsnaam dat het zo'n bende wordt?

Het hoeft allemaal niet zo moeilijk te zijn en ik ga uit van dat je de overgang aanrechtblad naar de tegels bedoeld.

Begin eerst met alles goed schoon te maken en te ontvetten.

Dan neem je schilderstape waarmee je de tegels een rand afplakt en een rand afplakt van je aanrechtblad. Dan ga je kitten en strijk je het netjes af met je vinger met sop of spuug, hou hier een doekje bijdehand om het teveel gelijk aan af te smeren. Als je zo de rand gekit het haal je de tape na het kitten er gelijk vanaf heb je op je tegels en je blad een strakke lijn en is het keurig gekit.

ik hoop dat je hier wat aan hebt. Ik heb zo me keuken en badkamer gedaan en het ziet er keurig strak uit.

succes

rene

• marcel

waarom voeg je de rand niet mee net als je tegels

• rene

Dat kan ook, maar je krijgt geheid scheuren, de tegels en je aanrechtblad bewegen ten opzichte van elkaar en dat ga je zeker zien. Kit zorgt voor een flexibele overgang en heeft een bepaald rekkingspercentage. Ik zou dus niet voor voegen gaan. Als het om de overgang tegel /aanrechtblad gaat.

succes

rene

• Rob

snij je tuut schuin af,op de grote of iets groter dan je voeg.zorg dat je een spuitflakon met water en dreft klaar heb staan….kit de naad,spuit hem daarna nat.vinger er luchtig overheen.klaar.

in het ergste geval.plak het af….kit erin,dreft erover.vingertje erlangs,plakbandje weg.klaar.

• Margriet

Anders moet je gewoon eerst even oefenen op een plank met een groef, zoiets.

Dan leer je even met die kit omgaan.

Het is niet moeilijk, begin eerst met de spuitmond een stukje af te knippen en te testen of er genoeg kit uitkomt. Nooit een te groot gat knippen, dat is vervelend werken. En schuin natuurlijk, dat zei Rene al.

Hou je spuitmond schoon. (genoeg oude lapjes in de buurt). En wees niet bang voor kit. Gewoon de natte vinger erover. (een plastic handschoen werkt ook prima, daar wordt de kit mooi glad van)

Gr. Margriet.

• Remco

zo'n afstrijk lepeltje werkt ook wel lekker vind ik zelf die kan je bij elke bouwmarkt kopen

• P.J.v.d.Berg Bouw Oud GAstel

en lukt het echt niet om het zelf te doen (misschien gebruik je toch de verkeerde kit? stuur dan maar een mailtje

succes

Peter

• Sjoerd

Kitten is een secuur werkje, maar oefening baart kunst.

Voor de ongeoefenden een tip.

Breng ter weerszijden van de nieuw aan te brengen voeg tape aan (Tesa, Kip of 3M),

spuit de voeg vol met de kit, speciaal voor dat doeleind geschikt.

Neem hier de tijd voor.

Stijk de kitvoeg vervolgens glad met een speciale kitlepel (verkrijgbaar in de bouwmarkt) en verwijder voorzichtig de tape.

Maak een mengsel aan van water en afwasmiddel, doe het in een spuitflacon en sproei de nieuw aangebrachte voeg nat.

Sproei wat vloeistof over de wijsvinger en strijk de voeg voorzichtig glad.

Voila, een prachtige voeg.

• Harold

Het lijkt inderdaad allemaal zo makkelijk. Maar misschien heb ik me vergist in de temperatuur vorige week.

Ik had een beetje te weinig kit gespoten omdat ik een dun randje wilde hebben.

Vervolgens maar een beetje bij gedaan, tja toen ging het mis.

Ik twijfel of ik er nog een keer aan durft te beginnen of dat ik het toch maar iemand laat doen die er meer ervaring mee heeft.